Kui Leedu raiskab oma palgasõjaväele, mis on meie omast mitu korda väiksem, 67 protsenti kaitse-eelarvest sel aastal ja ilmselt ka järgmisel aastal ning lätlased mõni protsent vähem, siis andke andeks, mida sihukese sõjaväega peale hakata.
Teistpidi vaadates, üks Eesti kaitseväe au ja uhkuse teema on olnud, et me saaksime oma tankid. Ma kujutan ette, et sellel teemal on nüüd ka jalgealune kindlam?
Mina ei anna tankide osas praegu mingisugust nõu.
Sellest on sada korda räägitud – on kümne aasta arengukava, mis on valitsuse kinnitatud. Nüüd läheb ta täpsustamisele, sest masu sõi plaanitud raha ära.
Me viisime poolteist aastat läbi sisulise uuringu, mis puudutas Eesti kaitsedoktriini aluseid. Hindasime ära potentsiaalsed sõjalised ohud, mis võivad meile reaalsed olla, ja siis USAst saadud metoodika abil arvestasime välja, milliseid võimekusi meil oleks vaja, et neid ohte neutraliseerida või vastu saada.
Milliseid muutusi võib nüüd oodata peaministri lähikonnast?
Ei mingeid muudatusi. Tuleb hakata neid dokumente täitma, mis praegu on vastu võetud.
Praegu on kõige tähtsam see, kuidas üles ehitada riigikaitse juhtimine põhiseaduse muudatuste taustal. Kuidas see üldse toimima hakkab – ega sellest selget arusaama riigis praegu ei ole ning valitsusel pole praegu paljudes asjades selliseid juriidilisi volitusi, et nad saaksid kriisiolukorras operatiivselt reageerida.
Meil ei ole isegi korralikku juhtimispunkti, riiklikku kriisi- või sõja juhtimispunkti. See kõik on vaja kuidagi luua.
See ongi siis see valdkond, kus teie know-how kasutusse läheb?
Eks peaminister paneb mulle ülesanded, mis vaja läheb. Ega ma oskagi praegu päris täpselt öelda, tean ainult valdkonda. Mis konkreetsed ülesanded on, eks see tuleb rutiinis välja.
Te saaksite siis eksperdiks-nõustajaks ehk kutset erakonnaga liituma teile ei tehtud?
Ei tehtud, ärge muretsege. Parteikuuluvuse kohta pole ma isegi mõelnud praegu.