Kuni on inimesed ja majandus, seni on meil ka kõikvõimalikud võlasuhted. Ühiskond toimib, sest keskeltläbi peavad inimesed oma lubadustest ja kohustustest kinni. Ja teistpidi seepärast, et keskeltläbi ei lase inimesed teistel, ei naabril ega pankadel, endale ka väga pähe istuda ning esitada põhjendamatuid nõudmisi. See on keskmiste inimeste enam-vähem toimiv kooslus.
Ometi on ka praegusel väga väikese tööpuudusega ajal kümneid ja kümneid tuhandeid inimesi, kes siplevad pidevalt maksmata arvete rägastikus. Paljud ei oska sellest puntrast välja tulla. On küllaga ka neid, kes trotslikult ei tahagi. Mis pagana krediidireiting? küsib liiklustrahvi saanud trotslik tegelane. Nihverdab ümbrikupalgaga või laseb palga sõbra pangakontole kanda.
Paratamatult üha masinlikum krediidiilm ja osalt ka riigi süsteemid jätavad aga need, kes ei oska või ei taha, lihtsalt kõrvale. Nii on mugav ja ökonoomne, ent lõpuks oleme ikkagi küsimuse ees, kust ometi on pärit viimasel ajal jutuks olev ilmajäetuse tunne.
Süsteeme ja reegleid on lihtne teha keskmise inimese või keskmise loo järgi. Ideaalis peaksid need toetama ka neid, kes pole nutikuse tipus, kes on õnnetult hammasrataste vahele jäänud, ning lõpuks püüdma veenda ka kõige trotslikumaid selles, et kogu ilm ei ole sihilikult nende vastu ja nad ise saavad üht-teist enda heaks ära teha.
Südamehariduse edendamiseks tasub lugeda Charles Dickensi (1812–1870) romaane ning küllap märkate, et tänapäevaste Eesti võlalugude kangelaste valik on sama kirju kui XIX sajandi alguse inglise kirjaniku teostes. On nii vastutustunde raasuta pillajaid, kalke võlakogujaid, hätta jäänud lesknaisi kui ka südametunnistuseta kurikaelu. Võlavanglaid, milletaolisse sattus Dickensi isa, meil küll õnneks pole.