Mu esimene mulje ja reaktsioon eile õhtul oli, et see ei saa olla võimalik, see ainult paistab niimoodi. Olen 17 aastat Pariisis elanud, seal ülikoolis õppinud ja üles kasvanud teadmisega, et Pariis kõik muutub kogu aeg – välja arvatud Jumalaema kirik. Ja võib-olla ka Eiffeli torn, mis on aga palju noorem ja uuem.
Notre-Dame on osa prantsuse kultuurist, usuelust, kirjandusest. Ma ei tea, kui paljud inimesed on lugenud Victor Hugo «Jumalaema kirikut Pariisis» või on näinud muusikali «Hüljatud». «Jumalaema kiriku» järgi on tehtud ka tuntud film, milles Anthony Quinn mängis Quasimodot ja Gina Lollobrigida Esmeraldat. See film näitas seda müstikat, mis on selle kirikuga ja seotud, ja mis teeb ta enamaks kui kirik. Notre-Dame on sümbol, ja see seletab ka, miks inimesed on sellele põlengule nii väga kaasa elanud.
Jumalaema kirik ei ole nüüd enam see, mis ta on olnud, aga ometi olen ma täna rõõmsam kui eile öösel. Kui Prantsuse televisioon õhtul ütles, et tuli on jõudnud fassaadi ja tornide juurde, siis mõtlesin, et see on katedraali lõpp: kui üks neist kahest tornist oleks kokku varisenud ja fassaad ka, siis ei oleks kirikut taastada enam võimalik olnud. Tuletõrjujad suutsid siiski päästa hoone üldkonstruktsiooni, ja nüüd ootavad ees aastaid kestvad taastamistööd.
Olin eile õhtul olin väga liigutatud: kui tundus, et tulekahjule ei suudeta piiri panna, siis näitas televisioon ka seda, kuidas rahvas kogunes teisel pool jõge, sest kirikule läheneda oli ilmselt keelatud. Inimesed palvetasid seal ja laulsid, nad laulsid «Ole tervitatud, Maarja» («Je vous salue Marie»), mis on väga tuntud palve, aga see laul on meile nii südamelähedane, me kõik oleme seda laulnud, kui olime lapsed ja noored. See on oli nagu spontaanne laulupidu Tallinnas Vabaduse väljakul. Inimesed laulsid ja palvetasid, ja igaüks usub küll seda, mida ta tahab uskuda, aga – tulekahjule sai piir pandud just viimasel hetkel.