Arvate, et koos tehnoloogia arenguga väheneb õpetajaameti tähtsus? Mina usun vastupidist – tehnoloogia saab õpetajale toeks olla. Samas, vaadates praeguseid tehnoloogilisi arenguid, siis tekib veendumus, et õpetaja tööd ootab tõenäoliselt ees korralik transformatsioon. Enam pole nii oluline teadmiste vahendaja roll. Kandvamaks võiksid muutuda õpetamise metoodikad, kus lapsed võtavad vastutuse oma õppimise eest. Seejuures peab õpetaja suutma juhendada lapsi, kuidas leida info ülekülluses üles õige ja oluline ning lahendada küsimusi iseseisvalt. Inforägastikus on oluline osata ennast inimesena juhtida, selleks on lastel vaja varasest lapsepõlvest alates õppida iseennast analüüsima. Ehk siis nö tuleviku õpetaja paistab olevat pigem coach või mentor.
Aga mida peaks koolis õpetama? Teatud piirides on võimalik ennustada, milliseid oskusi tulevikuinimene vajab. Kindlasti on vaja meeskonnatööoskust, samuti eneseanalüüsioskust ehk oskust mõista, kes sa inimesena oled, mida sulle teha meeldib ja mis sulle oluline on. Kuni selleni välja, et peame valmistama lapsi ette suhtlemiseks robotitega. Mida paremini me tulevikus nende «keelt» valdame, seda edukamad oleme. Teisalt on tähtsad loovus, väärtused ja empaatia. Kasvõi juba sellepärast, et robotid nendes valdkondades veel lähiajal inimestele järele ei jõua. Ja kui me kõige selle valguses mõtleme, mida kool tänapäeval õpetab, joonistub välja üht-teist sellist, mida õpetama ei peaks.
Eesti kool on iseseisev. Eesti õpetaja on klassiruumis kuningas ja koolijuht on kooli kuningas. Usun, et see on Eesti eduloo üks aluseid, sest õpetaja saab kasutada talle usaldatud jõudu, tagamaks, et võimalikult paljud lapsed saaksid koolist just nendele vajaliku just neile sobivas tempos ja mahus. Mõjuvas osas maailma riikidest on olukord sootuks teistsugune, olgu või näiteks Prantsusmaa, kus haridusminister teab hommikul laua taha istudes täpselt, mis leheküljel töövihikus 4. klassi lapsed parasjagu on. Usun, et Eesti kool ja õpetajad võiksid julgemalt endale usaldatud jõudu kasutada. Just teist, õpetajad, sõltub, et meie lapsed oleks eluks ka päriselt ette valmistatud.