Teaduse rahastamine on võtmeküsimus kõrgema lisandväärtuse tootmiseks
Rahastuse puudus on kriitiline lisaks haridusele ka teaduses. Teadusrahastuse suurendamise vajadusest on räägitud juba aastaid ning peaaegu alati järgneb diskussioonile tõdemus, et raha on tõepoolest vähe. Tihti järgneb sellele ka pahalase rolli omistamine erasektorile – riik on juba omapoolsed investeeringud teinud, nüüd on erasektori kord. Oleks tõepoolest tore, kui teadus ja akadeemia ei oleks ainult riigi rahastatud, ent erasektoril ei ole ning tõenäoliselt ei hakka ka lähitulevikus olema motivatsiooni rahastada neid teadusharusid, mis ei ole otseselt seotud tulusa tootmise või pakkumisega. Nii jääb vaeslapse rolli näiteks humanitaarteaduste valdkond.
Parimad näited erarahastatud teadussaavutustest on need, mis nüüd rohkelt sissetulekut toodavad – näiteks WiFi, GPS ja güroskoobid. Ent inimpsühholoogia või eetiliste juhtimiskultuuride uurimise alusel on keerulisem luua tulusaid start-uppe, ning seega vähetõenäoline loota erasektori rahastusele. Pean ütlema, et mind rõõmustab teadmine, et hetkel on käimas elav debatt hariduse ja teaduse rahastamise teemal ning loodan siiralt, et juba lähiajal võetakse ette julgemad sammud muutuste suunas.
Hariduse rahvusvahelistumine kui võimalus
Viimase kümne aasta jooksul on maailmas rahvusvaheliste õppurite arv mitmekordistunud. Siinkohal on oluline öelda, et rahvusvahelistumine ei ole miski, mida saaks või peaks saama takistada müüride või immigratsioonipoliitikate karmistamisega. Hariduse rahvusvahelistumine pole eesmärk omaette, vaid piltlikult öeldes tööriist, millega viia meie kõigi jagatud maailm ja teadmus järgmisele tasemele. Oleks mõeldamatu, et näiteks traadita internet, Hadroni molekulpõrguti või arengud tehisintelligentsis oleks toimunud ilma rahvusvahelise koostööta.