Ühtse eesti kooli loomist on nimetatud n-ö nurjatuks probleemiks, mida on raske piiritleda ja lahendada, sest tegu on pigem probleemide puntra kui selgelt määratletava üksikküsimusega. Kuivõrd olete sellega nõus ja millised on teie hinnangul ühtse kooli loomise kõige suuremad väljakutsed?
Ilmar Tomusk: Oleme tegelenud ühtse eesti kooli loomisega tubli inimpõlve. Riik on oma otsuseid teinud ettevaatlikult, kohalikud omavalitsused ehk koolipidajad aga kõhelnud. Arvukad seadusemuudatused, projektid ja programmid pole meid eesmärgile oluliselt lähendanud.
Minu arvates oleme probleemi lahendanud algusest peale valest otsast. Mitte probleem ise pole nurjatu, vaid lahendused on olnud ebaadekvaatsed ja ebajärjekindlad. Olen käinud keelepoliitikaga tutvumas mitmes riigis ja igal pool on soovitatud: alustage lasteaiast. Kui seal riigikeelt selgeks ei saa, on hiljem väga raske midagi muuta.