Väide «lapsed ei peagi poliitikaga tegelema», on temaatilistes aruteludes korduvalt silma ning kõrva kriipinud. Hea küll, aga kes sellega siis tegelema peaks, õigemini võiks?
Ehk oli see liigoptimistlik järeldus, ent ometi on eelseisvate koalitsioonikõneluste eel paslik teemale tähelepanu pöörata. Põhiseaduse muutmine on teadupärast ajamahukas, sest eeldab kahe järjestikuse riigikogu koosseisu poolt muudatuse heakskiitmist. Lihtne arvutus ütleb, et potentsiaalsed 16-aastased esmavalijad, kes kõige varem aastal 2027 riigikogu valida saaksid, lõpetavad sel kevadel esimese klassi. See tähendab, et paralleelselt seaduse muudatuse ettevalmistamisega on võimalik toetada ka koolisüsteemis noorte kriitilise mõtlemise ning teadlikkuse kasvu, mis toetaks ühel hetkel valiku langetamist. Ja ma ei pea siinkohal silmas, et sügisel teise klassi minejad asuksid usinalt liitmise-lahutamise kõrval ka poliitpropaganda süvakursust läbima. Lihtsalt selle väljavaatega arvestades jõuaksid õppekava ning -materjalid eelseisvate aastate jooksul vajaliku muudatuse läbi teha. Ajaks, mil nood samad õpilased jõuavad 6. klassis praegugi kohustusliku kodanikuõpetuse kursuseni, on haridussüsteem selle muudatusega jõudnud adapteeruda.
Mis nii koolitükkidest saab, kui koolis poliitikale pühenduda tuleb? Koolid ei mattu valimispropaganda alla – päriselt ka. Juba teine agitatsiooniperiood möödub haridus-ja teadusministeeriumi ning partnerite koostatud printsiipide kaitse all. Tõsi, senini kuuleme kandidaatidelt nurinat, et «miks neid nii paaniliselt õppeasutuste ustelt tõrjutakse». Lugupeetavad – kas tõesti on ainus sobiv aeg oma kandideerimisringkonna gümnaasiumide külastamiseks kaks kuud enne valimisi? Ministeerium on saatnud selge sõnumi, et pastakate, kommide ning helkurite koht ei ole klassiruumis ning üksikud ebameeldivad seigad välja arvata on see ka õnnestunud. See pole noorte valijate vati sees hoidmine, vaid aitab hoida kooli keskset rolli, milleks on õppetegevuse korraldamine (sealhulgas valimiste teema käsitlemine tasakaalustatud kujul).