Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Uku Varblane: mis juhtub Euroopa autotööstusega elektriautodele üleminekul? (1)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Elektriauto Tesla.
Elektriauto Tesla. Foto: SCANPIX

Välisõhu probleemid linnades ja fossiilkütusel põhineva transpordiga kaasnevate tervisemõjude teadvustamine on muutmas auto kasutamise harjumusi. Eelkõige on muutusi põhjustanud tehnoloogilised arengud elektriautonduses. Seetõttu on paslik uurida, kuidas võib elektriautode levik mõjutada Euroopa autotööstuse tulevikku, kirjutab Arenguseire Keskuse ekspert Uku Varblane.

Võimalike mõjude kirjeldamisel tuleks esmalt mõelda autotööstusele laiemas tähenduses. See on sektor, kus on väga pikad tarneahelad ja mis on tihedalt seotud teiste majandusharudega. Peale mootorsõidukite ja nende osade tootmise tegeldakse ka hoolduse ja remondiga, autokütuste ja -osade müügiga, rendi ja liisinguga jne. Brüsseli mõttekoda Bruegel on oma hiljuti avaldatud ülevaates hinnanud, et seotud tegevusvaldkondi arvesse võttes luuakse Euroopa riikide autotööstuses keskmiselt üle kuue protsendi lisandväärtusest ja mitmes riigis (nt Slovakkia, Tšehhi, Ungari, Saksamaa) isegi üle 10 protsendi.

Elektriautode laiem levik avaldab suurt mõju traditsioonilistele sisepõlemismootoriga autode tootmiseks kujundatud väärtusahelatele. Peamine põhjus on see, et elektriautod on sisepõlemismootoriga autodest märgatavamalt lihtsama ehitusega: sisepõlemismootoriga autos on hinnanguliselt 1400 suuremat komponenti, elektriautos seevastu vaid 200.

Tagasi üles