Vahetult enne jõule käis Arter külas Eesti Evangeelse Luterliku Kiriku peapiiskopil Urmas Viilmal ja tema perel. Sedapuhku rääksime vähem kirikust ja religioonist ning rohkem temast endast ja usust. Usk võib kõrvalseisjale näida irreaalsena, ent see ongi ju usk. Ning kui anda Jumalale ruumi tegutsemiseks, siis saadab ta korda imesid.
Kõige agaramalt tuiskab selles kodus tulijatele vastu papilloni tõugu üliaktiivne koerake Hugo. Ta on nii seltskondlik, et kui oskaks rääkida, siis annaks ise intervjuu. Arteri toimetus on teinud tavatu sammu: samal ajal, kui mina räägin peapiiskopiga usust, perest ja jõuludest, valmistab tema abikaasa ette jõululauda meie toidurubriigi tarbeks (loe ka lk....)
Paavsti sügisese visiidiga hakkasid inimesed institutsionaalset religiooni jälle tähele panema. Viilma muigab, et kohati näisid inimesed arvavat, et paavst toob jõulud ja tema varastab need ära. Nii see siiski pole ja oikumeeniline rikkus mahub luterlikku õpetusse.
Isikliku kogemuse järgi teab aga Urmas Viilma väga hästi, et inimene plaanib, kuid Jumal juhib, ja selle eest tuleb tänulik olla.
Kas teie hing sai haiget ka, kui rahvas tormas paavsti vaatama, nagu oleks saabunud rokkstaar?
Vastupidi. See oli suur sündmus kogu Eesti kristlaskonnale. Ja ka kogu Eestile. Isegi jõuluajal ei käsitleta usuteemasid nii intensiivselt kui vahetult enne paavsti tulekut.
Ent käsitluste pealiskaudsus tekitas minus aeg-ajalt küsimusi. Vaadati persooni ja see on loomulik, sest paavst Franciscus on väga soe inimene. Ent alati ei nähtud, et kirikul, mida ta esindab, on endiselt oma doktriinid, õpetused ja ka omad probleemid.
Märkasin, et võrreldi näiteks paavsti persooni luteri kiriku õpetuslike alustega. Nii tunduski paavst olevat see, kes toob jõulud, ja mina EELK kurja esindajana olen see Grinch, kes varastab jõulud. Võrreldi võrreldamatuid. Kui oleks võrreldud katoliku kiriku õpetuslikke põhimõtteid näiteks luteri kiriku põhimõtetega, siis oleksid tulemused olnud teised.