Praegune pahameel õhutab reegleid üle vaatama
He eksperiment viis meid täiesti uude olukorda.
Tema töö peaks panema meid esitama tõsiseid küsimusi selle tehnoloogia, tagajärgede kohta inimese indentiteedile ja põhiliste ühiskondlike suhete - lapsevanem ja laps, tervishoiusüsteem ja patsient, riik ja kodanik, ühiskond ja selle liikmed - püsivuse kohta. Kui üldse, siis millistel tingimustel oleks kohane asuda muutma meie tulevase lapse genoomi?
Samuti peaks see panema meid esitama tõsiseid küsimusi meie uurimiseetika «tehnoloogia» kohta, kogu selle hindamise masinavärgi kohta, mida eksperimendid peavad läbima. Nagu testid ikka, on see loomu poolest ebatäiuslik. Kuid funktsiooni poolest on tegu standarditega, eetiliste otsuste esmase allikaga. Meie käsutuses ei ole juba valmis kõrgemat standardit, mille alusel neid protsesse hinnata.
Kui üldse, siis millistel tingimustel oleks kohane asuda muutma meie tulevase lapse genoomi?
Raske ülesanne panna paika standardite standardid on kogu ühiskonna lahendada. Genoomi muutmise uuringute eetiline järelevalve peaks ideaalis kajastama ühiskonna ühiseid väärtusi ja norme: mitte ainult seda, kas tegu on teadliku nõusolekuga või mitte, vaid ehk eelkõige seda, kas need vastavad meie arusaamale laste õige kasvatamise - ja ilmaletoomise - kohta.
Otsustav küsimus ei ole siin mitte see, kas mingeid reegleid rikuti, vaid see, millised ja kelle otsused selle kohta, mis on õige ja kohane ja mis mitte, peaksid määratlema inimkonna tuleviku. He nimetamine hullumeelseks ei ütle meile, mis läks valesti. Teadasaamiseks peame väga hoolikalt kaaluma praeguse eetilise järelevalve võimalikke piiranguid. Kas selle puhul esitatakse õigeid küsimusi, just selliseid, mida inimesed, kelle elu uued võimsad tehnoloogiad mõjutavad, tahavad, et uurijad esitaks? See on küsimus, millele ei saa vastata pelgalt teadustemplite seinte vahel - see nõuab kogu inimkonna ühise arusaama kujundamist selle kohta, mis on hea ja mis on halb.
Inglise keelest eesti keelde ümber pannud Marek Laane