Eesti idufirma Starship Technologies loodud pakiveorobot.

FOTO: Mailis Ollino/Pärnu Postimees

Kuula artiklit

Eelmisest nädalast töötavad Mustamäel Starshipi robotkullerid, kes toovad toidu poest inimesele ukse ette. Mul õnnestus ühe robotkulleriga kaasa teha tee Kadaka Selverist Mustamäe gümnaasiumi juurde. Kui muidu möödus meie tee üsna rahulikult, siis murepilved tekkisid rahvarohkete ja reguleerimata ristmike juures.

Nimelt on robot reguleeritud peatuma ja teed andma, kui satub reguleerimata ristmikule. Oli küll armas näha, et autojuhid on nii altid oma eesõigust loovutama või on see lihtsalt harjumusest jalakäijatele teed anda, kuid kasu sest pole: robot ei liigu enne, kui tema andurid ei näe kuskilt mõnda autot lähenemas. Ületasime küll vaid üht reguleerimata ristmikku, kuid teed andis iga teine juht. Ent seda mitte minu kui jalakäija pärast (seisin mõni hea meeter robotist eemal), vaid roboti pärast. Mingil hetkel tekkis ülekäiguraja juurde viiest-kuuest autost koosnev jada. Juhid ootasid, et robot teed ületaks.

Reguleeritud ristmikul on tema peamine katsumus uudistavad inimesed, kes tulevad masinat lähemalt uurima ja ootavad seejärel, et robot liigutaks end, aga viimane ei liigu enne, kui inimene pole teelt eest läinud. Mõni katsus kaant, teine tegi lihtsalt ringi ümber valge masina. Eriti palju pakkus robotkuller huvi vanemaealistele ja lastele.

Pikema kannatusega inimene võib nii jäädagi robotiga tõtt vahtima, sest masin ei plaanigi enne liikuma hakata, kui takistus liigutab end. Võib loota, et tulevikus on robot kõnniteel lihtsalt nii tavapärane nähtus, et keegi enam teda pikalt uudistama ei tule, vaid masin saab vaikselt oma teed vurada.

Järgmine kord, kui juhid autot ja märkad ülekäiguraja juures mõnda robotit, sõida julgelt mööda. Kui samas seisab jalakäija, siis anna teed.

Ega tegelikult olegi maailmalõpp, kui robot mõnda aega seisab ja ootab, mil inimene tegutsema hakkab, kuid robotkullerid veavad toitu oma klientidele, kellele on mobiilirakenduses toodud välja ka kindel aeg, millal masin peaks koduukseni jõudma.

Klient, kellele kuvatakse pärast tellimuse esitamist rakenduses 45-minutiline ooteaeg, kuid kelle tellimus saabub alles poolteise tunni pärast, võib hakata kõva lärmi tegema. Kui rahulolematute klientide arv kasvab ja lärm hakkab ka teiste kõrvu jõudma, võib asi päädida sellega, et inimesed on robotkullerites pettunud ja iseenesest vahva ettevõtmine läheb luhta.

Saatjata robotkullerid on meie teedel üsna uus nähtus. Läheb aega, et meie nendega harjuks, aga ka nemad meiega. Igatahes aitab võimalus tellida toit robotkulleriga koju tulevikus palju aega kokku hoida, isegi kui praegu võib tunduda, et jala saaks kiiremini.

Järgmine kord, kui juhid autot ja märkad ülekäiguraja juures mõnda robotit, sõida julgelt mööda. Kui samas seisab jalakäija, siis anna teed, nagu liiklusseadus ja elementaarne viisakus ütlevad.