Olemata veel teada saanud, mida järeldavad opteerimise ja Eesti kodakondsuse kohta Tartu Ülikooli teadlased (see selgub pärast käesoleva kirjutise ilmumist), tahaksin kirjutada sellest, mida ilmselt mõtlevad, kuid ei soovi välja öelda ametnikud ja küllap poliitikudki seoses Alli Rutto ja teiste optantide kodakondsuse küsimusega.
Ajaloolistest dokumentidest on selgelt näha, et 1920. ja 1930. aastatel ei tähendanud Eesti piiridest väljajäämine optantide jaoks automaatselt ja tingimata Eesti kodakondsuse kaotamist. Eesti riigi poolt võis see olla osalt ka poliitiline otsus, et jätta rahvuskaaslaste jaoks uks vähemalt paokile, ehkki anti endale aru, et ida poolt võib koos eestlastega siia tulla ka probleeme.
Valdava enamiku optantide puhul ei olnud asi sugugi lojaalsuses sotsialistlikule korrale. Aprillis 1935, mil Eesti saatkonna abiga jõudis läbi suurte raskuste Siberist Eestisse kümneliikmeline optantide perekond, kirjutas ajaleht Sakala nende saabumist kajastades: «Tulejad kinnitavad, et kõik säälsed eestlased oleks valmis kas või alasti sõitma kodumaale, kui kuidagi selleks saaks loa.»
Täna, peaaegu aastasada hiljem on Abhaasias eestlasi kõigest 200-300 ning nende jätkuv side eestlusega enam-vähem selge. Arvan, et Abhaasia optantide järglaste kodakondsuse kui sellise vastu ametkonnad ja poliitikud nii väga ei olegi ning perekond Rutto probleemile püütakse leida lahendus vähemalt erandkorras.
Politsei ja piirivalveamet (PPA) ning siseministeerium on üritanud nihutada avalikus arutelus rõhku Aili Rutto topeltkodakondsusele, kuid see ei ole põhiküsimus. Eestis on tuhandeid topeltkodakondsusega kodanikke, kellele PPA ei esita samu nõudmisi nagu Alli Ruttole. Ma ei tahaks nimesid nimetada, kuid näiteid leiaks nii poliitikute endi kui ka arvatavasti kultuuritegelaste seast. Küsida tuleb hoopis, miks ei soovi ametnikud tunnistada, et Alli Rutto on sünnijärgne kodanik, ehkki seniste Eesti seaduste järgi peaks ta seda olema. Nimelt ei saa sünnijärgselt kodanikult Eesti kodakondsust ära võtta, isegi kui ta on samal ajal ka teise riigi kodanik.