Järgnev analüüs põhineb kahel haridus- ja teadusministeeriumi tellitud uuringul inglise keele kasutuse kohta kõrghariduses. Üks neist annab ülevaate ingliskeelsete õppekavade arvust ning inglise keeles õppivate eesti üliõpilaste hulgast. Teine vaatleb ülikoolide juhtkondade ja õppejõudude hoiakuid ingliskeelsete õppekavade suhtes.
Rohujuuretasandi keelevahetus
Keelevahetus Eesti ülikoolides on rohujuuretasandi protsess. Keegi ei sunni ülaltpoolt, keegi ei nõua. Initsiatiiv õppekava ingliskeelseks muuta tuleb altpoolt – enamasti õppekavajuhilt, kellel on oma osakonna õppejõudude toetus.
«Idee tuleb ikkagi siis instituutidest, nemad peavad tegema selle taustauuringu ära, oma valdkonnas teadma, mis müüks, millele turgu oleks /.../ ja kui siis kõikidele küsimustele suudetakse adekvaatselt vastata, siis ei ole ka probleemi selle õppekava avamiseks.»