Vihakõne on olemas, ent selle piiramine karmide reeglitega ei tundu õige vastureaktsioon, leiab kirjanik Jan Kaus. Võib-olla prooviks leebuskõnet?
Jan Kaus: leebuskõne utoopia (12)
Leebuskõne ei peaks kindlasti tähendama ümmargust juttu. Piisab sellest, kui uskuda, et see, mida ma tean, ei pruugi veel olla kogu olemasolev teadmine. Tõsidus ideede suhtes, leebus tõsiduse suhtes.
Käisin mõni aasta tagasi Rootsi linnas Malmös, millest räägiti Eestis parasjagu õudusjutte. Esinesin äärelinnas ühes väikeses raamatupoes. Kui asutasime õhtul koos raamatupoe omanikuga kesklinna poole, pakkusin talle abi poe ukse ees tänaval seisva tasuta raamatute kasti sissetõstmisel. Noormees vastas, et pole mingit mõtet, las seisavad öösel siin tänaval.
Kujutasin korraks, mida tehtaks sellise raamatukastiga meie koduses Tallinnas – ja seda teeksid kõigi eelduste järgi meie enda kodanikud. Minu kogemus Malmöst oli seega rahulik. Ent ometi ei saa ega taha ma teha sellest järeldust, et ei Malmös ega mujal Rootsis ole immigrantidega mingeid ühiskondlikke ega kultuurilisi probleeme.