Mis on taoliste seisukohtade põhjus? Kas kirikud on uisapäisa asendamas oma religioosseid tekste millegi võõraga? Minu hinnangul on tegemist siiski asjaoluga, et ränderaamistikku ei nähta võõra ja probleemse usutunnistusena. Küll nähakse selles aga teksti, mida on põhjust lugeda ja heaks kiita nii üldinimlikust kui ka religioossest vaatepunktist – selle järgi orienteerumine aitab meil kirikute arvates olla nii parem inimene (rahvas) kui ka parem kristlane.
Mis on sellise seisukoha põhiline argument? Selleks on teine inimene ise, tema olukord, haavatavus ja häda. Selleks on iga inimese võrdne väärikus ja inimõigused. Selleks on püüdlus võidelda ühiselt ksenofoobia, rassismi, diskrimineerimise ja populistliku natsionalismiga. Kirikute silmis on need hoiakud radikaalses vastuolus kristluse põhilise sisu ja sõnumiga – Jumala armastusega iga inimese vastu. ÜRO ränderaamistikus nähakse seega sammu, mis aitab rahvusvahelisel kogukonnal senisest paremini kaitsta migrantide elu ja väärikust.
Muidugi, eetikat ei saa taandada statistikale – arvukate kirikute ja kiriklike organisatsioonide toetus ränderaamistikule ei tee seda veel eetiliseks ja õigeks. Küllap leidub ka kristlasi, kes seda seisukohta ei jaga. Nagu kõik teised, vajavad ka kristlased konfliktiolukordades avatud ja põhjalikku arutelu ja peavad olema valmis oma seisukohti korrigeerima. Näiteid võiks siin tuua palju. Siiski ärgitavad kirikute üleskutsed meid siiralt kaaluma, kas meie argumendid seoses ränderaamistikuga on ikka piisavalt eetilised. Põhjust võib olla näiteks küsida, kas ei ole me tegemas oma rahvast ja rahvuslikkusest iidolit või puuslikku? Kas ei ole meie argumendid seotud vaid iseenda tuleviku ja heaoluga?
Ränderaamistik ei tühista riikide otsustusõigusi ega taanda pilku vaid sihtriikidele. Nagu elus ikka, tuleb ka migratsiooni puhul kaaluda ja tasakaalustada erinevaid kohustusi, hüvesid ja huvisid. Tegeleda tuleb nii rände põhjuste kui rände kujundamisega. Ka kirikud näevad, et võimalused on tihti piiratud ja olukorrad konfliktsed ja mitmetahulised. Kirikute üleskutsed meenutavad aga, et eetilisest vaatenurgast peaks juhtivaks orientiiriks olema justnimelt inimväärikuse ja -õigustega seotud «humanismiusk» (Vahtre) ja mitte nn riiklikud omahuvid või rahvuslus, rääkimata siis viimase hüpertroofilistest ja populistlikest vormidest.