![Ajateenijad harjutavad linnalahingut Paide endises piimakombinaadis. Pilt on illustratiivne.](http://f7.pmo.ee/lKCHELlf8xT26qIRVnmLa3d0gkg=/1442x0/filters:format(webp)/nginx/o/2018/11/15/11576329t1h97bf.jpg)
Kindralleitnant (reservis) ja riigikogu riigikaitsekomisjoni liige Johannes Kert (Reformierakond) võtab luubi alla, mida peab Eesti kaitsevõimekust silmas pidades hädasti väljaarendama.
Kindralleitnant (reservis) ja riigikogu riigikaitsekomisjoni liige Johannes Kert (Reformierakond) võtab luubi alla, mida peab Eesti kaitsevõimekust silmas pidades hädasti väljaarendama.
Viimase kümne aasta jooksul on Euroopas või selle vahetus läheduses toimunud mitmeid sõjalisi konflikte, mis mõjutavad otseselt julgeolekuolukorda meie geopoliitilises ruumis. Moskva ette võetud sammud on jalge alla tallanud rahvusvahelise õiguse, millel on põhinenud Teise maailmasõja järgsed riikidevahelised suhted Euroopas. NATO-l on tulnud oma eelmise kümnendi strateegiaid revideerida ja tähelepanu on viimasel ajal suundunud NATO liikmesriikide, eriti idatiiva riikide kaitse organiseerimisele. Meie ajakirjanduses on palju juttu tehtud Põhja-Atlandi lepingu 5. artiklist (põhineb kollektiivkaitsel ehk relvastatud rünnakut ühe liitlase vastu käsitletakse rünnakuna kõigi vastu) ja selle rakendamise tõenäosusest. Vähem on lugeda olnud leppe 3. artiklist. Põhja-Atlandi lepingule, sealhulgas 3. artiklile, allakirjutamisega on Eesti võtnud endale kohustuse arendada ja säilitada oma kaitsevõimet eraldi ja ühiselt koos NATO liitlastega, luues sellega aluse ühisele kaitsele.
Kaugel me oleme?
27 aastat on Eestis tegeldud riigikaitse ülesehitamisega, sellest 14 aastat NATO täisliikmena. Nende aastate jooksul on olnud igasugust, entusiastlikku, kohati ennastsalgavat ülesehitustööd, häid ja ka halbu otsuseid, kiireid ja efektiivseid arenguid, aga ka eksirännakuid, mis on kulutanud mõttetult aega ja vahendeid. Meie tegevusi on mõjutanud erinevate riikide eeskujud, arengud NATOs ja vastuolulised soovitused, kahjuks ka riigireetmises süüdi mõistetud Herman Simm ja muud temataolised. Nii et oleksime oma arengus võinud olla kaugemalgi. Siiski on aastatega saadud vajalikud kogemused ja enesekindlus liikuda otsustavalt edasi; aega ja vahendeid arenguks eesmärgipärasemalt, varasemast täpsemalt kasutades.
Eesti avalikkuses on tõusnud küsimus vajadusest riigikaitselise võimekusega edasi liikuda. Valimisteks valmistuvate erakondade programmides on rohkemal või vähemal määral juttu ka riigi julgeolekust ja kaitsest. Ilmselt konkureeritakse omavahel SKPst protsentide pakkumises riigikaitsekuludeks, samas hoiab poliitikuid tagasi teadmine, et muud rahastamist vajavate valdkondade esiletoomine on valimiste eel valijate häälte saamisel määravam.
Eesti ja teiste Balti riikide julgeolekukeskkond on vaieldamatult võitnud NATO otsusest paigutada siia liitlaste pataljoni ekvivalendis lahingugrupid. Heidutuse lävi on tõusnud, kuid see ei anna meile vähimatki põhjust loorberitele puhkama jääda. Pigem peame mõtlema sellele, kuidas ja millises prioriteetide järjekorras edasi liikuda.
Soovitan prioriteedid reastada järgmiselt:
Kirjeldan tänases artiklis vaid kõige kriitilisemate, seni puuduvate sõjaliste võimete arendusvajadust. Need võimekused maksavad reaalset raha maksumaksja taskust. Kaitseministeeriumil koos kaitseväe peastaabiga on välja arvutatud üsna täpsed hinnalipikud igale nendest võimekustest. On poliitilise tahte ja valikute küsimus, kas vajalikke sõjalisi võimeid asutakse arendama või loodetakse heale õnnele, pistes pea liiva alla.
Reformierakond on oma valimisprogrammis lubanud kaitsele eraldada vähemalt kaks protsenti SKPst ja finantseerida täiendavalt kriitiliste võimekuste loomist valitsuse fondidest. Arvangi, et kaitseväe rutiinne aastane kulu nii personali, infrastruktuuri, varustuse hoolduse ning täiendamiseks hangete ja väljaõppe moderniseerimise tarvis saab tulevikus olema ca kaheprotsendine. Uued vajalikud võimekused peaksid valitsuselt tulema järk-järguliste investeeringutena.
Juba täna on asjakohane mõelda ka tuleviku operatiivsete võimete loomisele. Siin paar näidet.
Need ei ole kaugeltki kõik vajalikud võimekused mida vajame. Palju on võimalik luua ka suhteliselt odavalt organisatoorsel meetodil. Selleks tuleb aga eelkõige muuta meie riigile omaseks saanud n-ö silotorni kultuuri. Edaspidi nendest pikemalt.