Oleks ebaõiglane mainimata jätta tudengite enda panus (või selle kohati esinev puudulikkus) otsustuskogudes. Tuleb tõdeda, et tudengiesindajad ei oska alati kõikidel teemadel kaasa rääkida ning ei jõua kõikidele koosolekutele, sest paraku käib 66 protsenti tudengitest lisaks täiskohaga õpingutele ka tööl. Näiteks ei pruugi bakalaureusetudeng teada, kas vara võõrandada või mitte, millised peaksid olema mõne hanke tingimused või kuidas täpselt peaks teadlase karjäärimudel üles ehitatud olema. Teisalt on ka ebarealistlik oodata tudengiesindajalt sellealase teadmise olemasolu, seda enam, kui kaasamine toimub vahel alles otsustamise hetkel, mitte varem. Ettepanekute väljatöötamiseks kulub ülikooli sees pikk periood. Miks mitte kaasata tudengeid juba ettepanekute väljatöötamise protsessi, et anda neile võimalus valdkonnas orienteeruda ja sellest lähtuvalt sisukamaid argumente pakkuda?
Siinkohal on mul soovitus kõrgkoolide juhtkondadele. Tehke tudengitega koostööd, võttes neid vastu avatud meelega. On teada, et tihti liiguvad suurtes institutsioonides protsessid aeglaselt ning muudatuste elluviimine ja tudengite sisendi arvestamine võib võtta aega aastaid. Pole harv juhus, kus kaheaastase mandaadiga tudengiesindaja lahkub enda üliõpilasesinduse tööpositsioonilt enne, kui tema algatus jõuab realiseeruda. Tudengiesindajatele on oluline teada, et nende sisendil on väärtus, millega tõesti arvestatakse. Sellist toimimist nimetatakse tagasiside ringi sulgemiseks (closing the feedback loop), mis on rakendatud edukates ülikoolides ja ettevõtetes üle maailma. Juhul, kui tudengite poolt antud sisend ei tundu juhtkonna jaoks põhjendatud, tuleb seda tudengiesindajatele ka kommunikeerida, et jääks ruumi diskussiooniks ja debatiks. Tudengiesindajad on meelestatud koostööks – meid huvitab enda kõrgkoolides toimuv ning oleme valmis ülikoolipere heaolu tagamisse ühiselt panustama.
Selleks, et olla riigina tugev, on meil vaja teadmistepõhist, intelligentset ja nutikat Eestit. Riik on täpselt nii tugev, kui tugevad ja targad on tema kodanikud. Niisiis liikugem üheskoos parima kõrghariduse suunas ning arvestagem ka tudengite seisukohtadega. Kohelge otsustuskogudes figureerivaid tudengeid kui noori kolleege ning oma valdkonna eksperte, sest tänased tudengid on homsed otsustajad.