See, et eestlased on Austraalia teadlase Joanna Sikora ning Ameerika teadlaste M. D. R. Evansi ja Jonathan Kelley ühisuuringu (https://doi.org/10.1016/j.ssresearch.2018.10.003) tulemusel oma raamaturiiulite pikkuse poolest – keskmiselt 218 raamatut – esimesed maailmas, kõditab kahtlemata meie omamüüdina kinnistunud teadmist eestlastest kui raamaturahvast. Pole isegi ju tähtis, kas ja kui palju koduriiulitele soetatud raamatutest läbi loetakse, sest mainitud uurijad rõhutavad positiivset seost kodudes raamatute nähtava olemasolu (raamatute kui füüsiliselt tajutavate-ahvatlevate lugemisvõimaluste, raamatute kui artefaktide) ning hariduspüüdluse ja harituse vahel.
Tellijale
Eestlased – kas endiselt raamaturahvas? (4)
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kujundina on «raamaturahvas» seesama, mis piiblirahvas (vrd soome keeles raamattu «piibel»), sest üldise lugemis- ja kirjaoskuse võlgneme Martin Lutherile, katekismustele, Heinrich Stahli kodu- ja käsiraamatule, kalendrisabadele, lõuna- ja põhja-eesti keeles ilmunud piiblitele. Seda päris lugemisjanu – kui see üldse oli – sai hakata rahuldama ikkagi alles 19. sajandi keskpaigast alates koos eestikeelse ajakirjanduse lugemisega, Kreutzwaldi mugandusega sentimentaalsetest Vaga Jenoveva lugudest ja alles seejärel Koidula isamaaluule, mille C. R. Jakobson oli võtnud oma koolilugemikesse, ja sealt edasi juba mööda meile tuntud kirjandusradu.