Teismeline püüab luua oma identiteeti, ent olla samal ajal seotud vanematega. Emad-isad jätavad selle aspekti tihti märkamata. Nad arvavad, et laps üksnes eemaldub neist.
Mis trikiga peaks kontakti kaotanud isa alustama? Nagu filmis – viima ulaka teismelise matkama, looma kunstlikult kahekesi olemise olukorra?
Vanemad peaksid tundma huvi, kes on need teised inimesed, kes on lapse elus olulised. Vahel on see teine täiskasvanu, kes aitab taastada suhte lapsega. Onu, vanaisa või mõni teine pereliige, keda laps austab ja kellel on talle mõju. Esmalt tuleb uurida oma lapse suhteid. Mitte enda huvides, vaid lapse huvides.
Alguspunktiks sobib ühiste huvide otsimine.
Tüüpviga on, et vanem püüab kadunud lähedust taastada oma tingimusi peale surudes, aga see ainult kasvatab usaldamatust.
Oletame, et vanemad ei suuda (näiteks sõltuvuse tõttu) või ei taha (näiteks on ise psühhopaadid) lapse elus muutust esile kutsuda.
Me saame isolatsiooni vähendada. On peresid ja kogukondi, kes jätavad süstemaatiliselt lapsed hooletusse. Lapsed muutuvad haavatavaks gängide mõjule, see soodustab kriminaalsust. Tuleb küsida: kui lapsevanemast pole asja, kes siis tema elus veel on. Siin muutub oluliseks kool, naabruskond – laiem perekond. Tuleb leida neli-viis inimest, kes tunnevad teda nimepidi ja oleksid tema sotsiaalne võrgustik.
Seega tuleb kuidagi tugevdada olemasolevaid suhteid, mitte luua paberil imeprogramme?
Kui meie, täiskasvanud, ei loo kontakti järeltuleva põlvkonnaga meie lähedal, oma kogukonnas, siis nemad ise seda ka ei loo. Tihti reageerib ühiskond noorsoo probleemidele programmidega, püüdes neid lahendada, ent see on midagi muud, kui investeerida suhetesse, kogemuse kaudu väärtuste õpetamisse. Tuleb püüda luua suhtevõrgustikke, kuhu lapsed tunnevad end kuuluvat. Esmalt me kuulume kuhugi ja alles seejärel saame kellekski. Kes ma olen, sõltub sellest, kes on mind tundnud, kelle hulka ma olen kuulunud. Need on arengu ehituskivid.