Haigekassa juht ja Reformierakonna poliitikud soovivad erameditsiinile antava raha hulka suurendada seniselt seitsmelt protsendilt kümnele protsendile. Toonitatakse, kuidas «Majanduses on edasiviiv jõud konkurents. Selleks on Eesti Vabariigis ette nähtud riigihange. Soov on seda konkurentsi suurendada» (04.08.2018). Tõsi, konkurents majanduses tervikuna on tavaliselt hea ja edasiviiv jõud. Kuid on paar erandit, kus majandusteadus on näidanud selgelt, et konkurentsi tekitamine hoopis langetab efektiivsust. 317 teadustööd sellel teemal on tuvastanud, kuidas erahaiglate tootlus on keskmiselt viis kuni kakskümmend protsenti madalam, võrreldes riigihaiglatega. Selgitan, kuidas see tekib.
Konkurss on riigikaitses, hariduses ja tervishoius halb
Kujutage ette, kui kaitseministeerium peaks valima, kas sõlmida leping Kuperjanovi pataljoni või Scoutspataljoniga. Hanke kaotav pataljon raha ei saa ning selle sõdurid liiguksid üle konkursi võitnud pataljoni. Mikromajanduse vaates võiks selline konkurss asju efektiivsemaks teha, aga makromajanduse vaates aga kahjuks mitte. Sellised muutused õõnestavad reameeste lojaalsust, mis kriisiolukorras võib laastavalt mõjuda. Välistatud pole võimalus, kus üks pataljoni hakkab teist pataljoni vaenlasena kujutama. Seetõttu on kaitseteenuste korraldamine koostöö ja tsentraalse juhtimise kaudu alati efektiivsem, võrreldes konkursi korraldamisega. Sarnastel põhjusel ei tee riigid ka konkursse hariduse, politsei, tuletõrje, sotsiaalse kaitse ja tervishoiu vallas.
Juurprobleem: «kvaliteetset raviteenust» on keeruline defineerida
Haigekassa üritas hanke tingimustes defineerida, mis on «kvaliteetne teenus». Seal ei pööratud piisavalt tähelepanu teenuse asukohale mistõttu patsientide arusaam kvaliteedist ei klappinud hanke tingimustega. Seda saab tulevikus korrigeerida, kui hankes mainitakse ka teenuste asukoht. Sellest aga ei piisa. Tervishoiuteenuste kvaliteeti tuvastada on äärmiselt keeruline, nii neile, kes kirjutavad hanke tingimusi, kui ka patsientidele endale. Sellest tulenevalt soovitavad majandusteadlased (nagu näiteks Nobeli preemia võitja Joseph Stiglitz) vältida tervishoius konkursse erasektoriga, et tagada parem efektiivsus. Õilsa eesmärgiga riigihange ei toimi meditsiinis neljal põhjusel: kirsinoppimine, liigravimine, nurgalõikamine ja pakkuja vahetuse kulud.