Viie Saheli riigi (Mali, Tšaad, Mauritaania, Burkina Faso ja Niger) suuruselt Euroopaga võrreldavast territooriumist moodustab märkimisväärse osa kõrb, kus joonlauaga tõmmatud riigipiirid eksisteerivad vaid kaardil ning reaalne kontroll riigist sisse- ja väljarände üle puudub. Need on alad, kus valitsuse kätt ei tunta.
Mitu Saheli riiki on elukvaliteeti vaikselt parandada suutnud, kuid Mali vireleb endiselt raskustes ja on hädas 2012. aastal alguse saanud konfliktiga kaasnenud nokdaunist toibumisega. Siinkohal võib tekkida õigustatud küsimus: mis sellel kõigel meiega pistmist on? Las möllavad seal Aafrikas.
Euroopa Liidus on aga migratsioon kerkinud viimastel aastatel probleemiks number üks. Inimesed lahkuvad ju ikka kohtadest, kus neil on halb või ohtlik. Paraku tuleb tõdeda, et keskmiselt umbes 85-eurose kuupalgaga ja konfliktidest räsitud Mali, kus sel suvel vajas toiduabi 1,5 miljonit inimest ning hinnanguliselt 200 000 elab orjuses, on just üks sellistest kohtadest.
Peaks praegune viletsus jätkuma, hakkab ka järgmine põlvkond kahtlemata otsima võimalust vaesusest (loe: Euroopasse) pääsemiseks.
Samas kasvab Mali rahvastik kiiresti ja elanikkond on noor, prognooside järgi tõuseb elanike arv praeguse 19 miljoni pealt 2035. aastaks 31,5 miljonini. Peaks praegune viletsus jätkuma, hakkab ka järgmine põlvkond kahtlemata otsima võimalust vaesusest (loe: Euroopasse) pääsemiseks. Mõne migratsioonitee alguspunkt on juba praegu Nigerist Malisse nihkunud.
Kuna seni on Euroopast Saheli abiks saadetud miljarditesse eurodesse ulatuvatel summadel olnud vähemalt Mali puhul küsitav mõju, rõhutab see veelgi eurooplaste kohalolu tähtsust. Euroopa ei saa lubada Saheli ulatuslike probleemide märkamata jätmist, sest järgmisel hetkel on needsamad probleemid juba palju suuremana jõudnud meie ukse taha.