Küsimusi tekitavad linna praegused parkimisnormatiivid
Lisaks sellele soodustavad paljud omavalitsusjuhid just auto muretsemist, nõudes arendajatelt uute kodude juurde kohati ebamõistlikul määral parkimiskohtade tagamist.
Tallinna parkimiskorralduse arengukava kohaselt on kesklinnas nõutud parkimiskohtade arv uue korteri kohta 1–1,6 ja äärelinnas 1,4–2. Tallinna ümbritsevates omavalitsustes on normatiiv kohati aga veel jaburam – näiteks soovib Harku vald, et iga uue korteri juurde oleks arvestatud 2,4 autot.
Sellised nõuded on vastuolus euroopalike linnastumise trendidega ning vastanduvad ühistranspordi kasutamise propageerimisega. Võrdluseks – Helsingis ja Stockholmis on arendajatele nõue tagada korteri peale keskeltläbi vaid 0,5 autokohta.
Kui parkimiskoht on juba tagatud, siis on tõenäoliselt ka elanike autoostu otsus lihtsam tulema ja otsene vajadus isiklikust sõiduautost loobuda puudub. Kas me oleme tõesti ülejäänud Euroopast nii palju rikkamad, et tahame innustada peresid omama rohkem autosid, liikudes sellega üldise trendiga vastassuunas?
Autode ülekülluse vastu võitlemisel peaks Tallinn tõstma ka ühistranspordi kvaliteeti ja tänapäevastama liine, tagada tuleb toimiv ja mugav kergliiklusteede taristu ning luua vähem uusi parkimiskohti. Selle tulemusel oleksid paljud ehk valmis ka isiklikust autost loobuma.
Tervitan siinkohal linnajuhtide hiljutist teematõstatust, mille järgi kaalutakse Kalamajas uusehitiste puhul parkimiskohtade rajamise nõudest loobumist. Sellega antakse inimestele signaal, et sinna piirkonda on oodatud elama ühissõidukit ja kergliiklemist kasutada eelistavad inimesed. Sama põhimõttega võiks edasi liikuda ka teistes linnaosades, toetades meedet paralleelselt ühistranspordi ja rattateede võrgustiku kvaliteetsemaks ja turvalisemaks muutmisega.
Autostumise vastu võitlemise protsess peab olema läbimõeldud ja terviklik. Selline, et ka kohalikud elanikud seda mõistaksid ja tahaksid kaasa minna. Vaid nii on võimalik muuta arusaama, et ligipääs parkimiskohtadele ja auto esimese liikumisvalikuna pole mitte inimõigus, vaid suur mugavus, mida aina tiheneva rahvastikuga Tallinnas lähitulevikus enam sellisel kujul lubada ei saa.