Eesti riikliku õppekava järgi peavad kõik õpilased õppima eesti keelt ja hakkama kolmandas klassis ka inglise keelt õppima. Põhikooli jooksul lisandub kolmas, enamasti õpilase enda valitud keel. Kõige populaarsemad tunduvad olevat on vene, saksa, soome ja prantsuse keel. Keskkoolis saavad õpilased lisaks juba õpitavatele keeltele valida veel ühe keele.
Tallinna Mustamäe humanitaargümnaasiumis olid mu keskkooliõpilased kasvanud vene emakeelega kodudes ning aastaid õppinud eesti ja inglise keelt. Nad õppisid ka saksa keelt, kuigi neile meeldis öelda, et nad ei oska seda. Sellist olukorda peetakse üsna normaalseks – mitmes keeles kõnelemine ei ole Eestis midagi erilist.
USA-s peetakse sind juba kakskeelsena suhteliselt andekaks. Kahjuks mõistavad vähesed õpilased mitme keele rääkimise väärtust. Võõrkeeli peetakse pelgalt ülikooli sisseastumise eeltingimuseks, mitte võtmeks globaalsesse ühiskonda. USAl on selles vallas veel pikk tee minna.
Maailm on liiga suur, et piirduda üksnes oma praeguste mõtteviisidega
Ma ei oska öelda, kas ühe riigi lähenemine on parem kui teisel. 1,3-miljonilise rahvaarvuga Eestis on riiklikku õppekava rakendada ja jälgida kindlasti lihtsam kui suurriigis. Ainuüksi Connecticutis elab üle 3,5 miljoni inimese. Kui arvestada USA rahvaarvuks 326 miljonit elanikku, pole ime, et riiklikku õppekava oleks väga keeruline ellu rakendada.
Mõlema riigi haridussüsteemil on oma tugevused ja kindlasti on nii mõndagi teineteiselt õppida. Eestis veedetud aja jooksul õhutasin ma oma tundides eristumist ja loovust. Ma jagasin kaasamistegevusi ja tunniideid, mis olid õppekavaga seotud, kuid ulatusid väljapoole õpikute piire. Kui ma kunagi USA kooli naasen, loodan seal levitada austust, mida Eestis tuntakse keeleõppe ja globaalprobleemidest teadlik olemise vastu.
Kui välja tuua midagi, mida ma õppisin Eestis ja eriti Innove rahvusvahelise koostöö keskuses, siis seda, et maailm on liiga suur piirdumaks üksnes oma praeguste piiride ja mõtteviisidega – parim võimalus õppida ja areneda on teha koostööd. Ideede ja kogemuste vahetamisel näeme uusi vaatenurki, puutume kokku teistsuguste tavade ja kommetega ning muutume seeläbi paremaks ja targemaks.
Käesolevas artiklis väljendatud mõtted ja seisukohad ei pruugi kajastada USA riigidepartemangu, rahvusvahelise hariduse instituudi või Fulbrighti programmi seisukohti.