Kaasamine otsustesse sisuliselt
Rääkides üldiselt noorte kaasamisest ning eelkõige nende osaluse soodustamisest otsustusprotsessidesse, pole olukord aastate jooksul sisuliselt arenenud. Osalusvõimaluste loomine peab algama eelkõige kohalikul tasandil. Taoline tegevusviis võiks olla levinud, kuid reaalsus väidab vastupidist. Näiteks huviringi toetuse planeerimine (mis oli mõeldud eeskätt noortele, ent mille juures noorte endiga valdavalt ei konsulteeritud), uus kõrgharidusseaduse eelnõu, mille kohaselt ülikooli juurde loodavatesse nõukogudesse pole plaanitud kaasata üliõpilaste esindajaid.
Kohaliku ning riigi tasandi otsustajaid peavad üha järjekindlamalt koos noortega mõtlema, kuidas luua osalusvõimalusi otsustusprotsesside juurde, et tagada noorte esindatus nendega seotud otsustes läbivalt. Lahenduseks võivad olla nii noortevolikogud, noorte osalusega rakkerühmad kui muud vormid, mis kaasavad muuhulgas ka mitteorganiseerunud noorte arvamust. Ilma riigiasutuste sisuliste pingutusteta ei pruugi isegi vajalikud ning kaalutletud ettepanekud reaalsete tegudeni jõuda. Veelgi enam jääb potentsiaal kasutamata toimivatel noorteühingutel, kellel juba praegu on arvestatav võimekus näiteks enda valdkonna ministeeriumi haldusalas kaasa rääkida, alates looduskeskkonnast kuni tervishoiusüsteemi kujundamiseni.
Haridusministeeriumi vastutusalal taoline süsteem üldiselt toimib, kuid vastvalmiva noorteühingute mõjuanalüüsi uuringu soovitustele põhinedes tuleks tuua seniselt rohkem noorteühinguid erinevate valdkondade ministeeriumite kaasamisprotsesside juurde. Kutsume üles kõiki teisi riigiasutusi kaasama noorte teadmisi ja esindusühinguid tuleviku strateegiate väljatöötamisel. Mis on reaalne kasutegur kaasava ministeeriumi jaoks? Esiteks tugev partner, kes rakendab poliitikaid rohujuure tasandil ning teiseks eeldus, et tulevikus soovib tõenäoliselt sama sihtgrupp panustamist jätkata.
Kas iga kodaniku ülesanne on mõelda, milline võiks olla Eesti aastal 2035? – Jah. Praegune valimiste-eelne aeg annab võimaluse arutada meie riigi tulevikku nii nelja aasta kui 15 aasta perspektiivis. Kuna ministeeriumid ja mitmed kohalikud omavalitsused hakkavad paralleelselt Eesti 2035 strateegiale looma seotud dokumente, siis valdkonnaga seotud ühingute või KOVides elavate sh noorte välja jätmine oleks patt. Soovime, et otsustada saaksid ka need, kes on strateegia lõppedes aktiivse kodaniku või otsustaja rolli jõudnud.
Eesti Noorteühenduste Liit (ENL) on katusorganisatsioon, mis ühendab 130 Eestis tegutsevat noorteühendust ja osaluskogu ehk suurim noorteorganisatsioone koondav katusorganisatsioon Eestis.