Pildil bussireisijad Elva vaksalis. 

FOTO: Margus Ansu

Paljud inimesed eelistavad bussi asemel ikka autot, sest bussigraafikud on hõredad ning bussid sõidavad kaua, kirjutab Reformierakonna Noortekogu juhatuse liige Rasmus Punkar. 

Tasuta bussiliiklus paljudes maakondades on kehtinud juba üle kahe kuu. Kui võrrelda möödunud aasta juulit tänavusega, kasvas sõitjate hulk Tartu maakonna bussiliinidel enam kui kolmandiku ehk 35 protsenti. Keskerakond, eesotsas Kadri Simsoniga, juubeldas.

Kevadel ütles majandus- ja taristuminister, et ühistransporti korraldades tuleb vaadata suuremat pilti. Kahjuks on näha, et suur pilt osutus hoopis väikseks.

Sõites iga päev ühistranspordiga Elva – Tartu – Elva vahet, on näha, et olukord on katastroofiline. Tasuta bussiliiklus ei ole lahendanud varasemaid probleeme. Esiteks, maal elavad inimesed ei saa endiselt neile sobival ajal keskusesse ja tagasi nii, et ei tuleks võtta tervet päeva arsti juures, vallamajas või poes käimiseks. Teiseks, paljud inimesed eelistavad bussi asemel ikka autot, sest bussigraafikud on hõredad ning bussid sõidavad kaua.

Inimesed väärtustavad oma aega. Kui anda valida, kas kulutaksid oma ajast kaks tundi Elva – Tartu – Elva vahelisele bussisõidule või 30 minutit autosõidule, ei pea vastust kaua ootama.

Bussid on inimesi täis. Eriti hull oli olukord esimesel koolipäeval, kui väikeses bussis oli kokku umbes 50 inimest. Buss oli tagant otsast esiukseni täiesti täis – bussi uks surus viimase inimese peale. Bussist jäi maha kuus õpilast. Tõenäoliselt ei olnud see probleem vaid Elva – Tartu hommikusel liinil. Kas majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumisse on oodata uut ametikohta – puudumis- ja hilinemistõendite vorpija?

Praegune olukord, kus riigi toetatud bussiliiklus peab konkureerima riigi toetatud rongiliiklusega, ei saa kaua jätkuda ning ei ole saladus, et selles võistluses jääb alla rongiliiklus. Alati tuleb vaadata numbrite taha, me võime ju hõisata bussisõitjate kasvu üle, kuid murelikuks teeb pigem see, et juba praegu on näha, kuidas rongid on jäänud Lõuna-Eestis tühjaks, inimesed on kolinud rongist bussi.

Eesti vajab korrastatud ühistranspordivõrku, mis oleks nutikas ning inimeste vajadustest lähtuv ja kus rong ja buss pole konkurendid, vaid toetavad üksteist parimal võimalikul viisil. Inimene soovib sõita talle sobival ajal, talle sobivasse kohta. Kahju, et on alustatud valimiseelse populismi tootmisega, selle asemel, et tegeleda päriselt ühistranspordiliikluse parandamisega.