Väga tore, et minister Jaak Aaviksoo esitas oma nägemuse kõrgharidusreformist (Postimees 11. november 2011). Informatiivsed olid vastused küsimustele, mida reformi kohta on esitatud, kui ka see, millistele küsimustele jäid vastused andmata.
Kolm reformi põhjust ja eesmärki on aga selgelt sõnastatud: (1) rahakotist lahutatud õiglane juurdepääs kõrgharidusele; (2) kvaliteeti soosiv rahastamine ja (3) toetus kasvanud tulemuslikkusele.
Kõrghariduses valitseva ebaõigluse kirjeldamisel ei ole kahjuks minister Aaviksoo päris täpne. Ka praegused seadused ei luba seda, et nii öelda tasuta ehk riigieelarvelistel kohtadel õppivad üliõpilased saavad oma privileege, mis tähendab ilma õppemaksuta õppimist, peaaegu määramatult pikendada.
Minu teada täidavad kõik ülikoolid Eesti Vabariigi seadusi, mis vabastab riigieelarvelistel kohtadel õppivad üliõpilased õppemaksust vaid nominaalaja piires, mis seaduse mõttes ei ole kindlasti määramatu pikkusega aeg. Huvitav, kellel oli suunatud retooriline hüüatus «Eestis saab endale ülikooli koha osta!»
Praegu kehtiv ülikooli seadus ütleb sõnaselgelt, et ülikoolil on õigus osutada teistele isikutele oma põhitegevusest tulenevaid tasulisi teenuseid. Mida peab tegema inimene, kellel on võimed, kuid riik ei suuda talle pakkuda muul viisil õppimisvõimalust?
Kas pakutav kõrgharidusreform muudaks juurdepääsu kõrgharidusele õiglasemaks? Pole kindel ja mõnede asjatundjate arvates, keda nimetatakse sotsiaalteadlasteks, kindlasti mitte. Kui reformi eesmärk oleks olnud sotsiaalselt võrdsema juurdepääsu tagamine kõrgharidusele, siis oleks piisanud õppetoetustest kõigile neile noortele, kelle perekonna sissetulek on alla teatud piiri. Piiri saaks sättida täpselt selle järgi, kui palju on riigi eelarves selleks raha. Ainult selline otsene hüvede ümberjagamise viis tagaks selle, et vaesemal ühiskonna kihil paraneks juurdepääs kõrgharidusele.