Me kogeme lapsepõlves tuhandeid sündmusi, millest ometi suudame täiskasvanuna meenutada ainult mõningaid. Mõned neist võivad olla meie «esimesed»: esimene jäätis, esimene koolipäev, või mõned muud olulisemad tähtpäevad (venna või õe sünd, kolimine uude elukohta). Mõned võivad olla ka ääretult tavalised.
Mida kõnelevad meie esimesed mälestused lapsepõlvest meist kui inimestest? Kas need peegeldavad varakult omandatud mäletamisoskust, huvialasid või täiesti personaalseid kogemusi?
Vastus neile küsimustele on «jah», aga sellega asi ei piirdu. Ehkki me mõnikord peame mälu otsekui videokaameraks, mis jäädvustab meie elu täpselt ja igasuguste mõjutusteta, on see arvamus tegelikult müüt.
Tegelikult mõjutavad meie lapsepõlve mälestusi väga tugevalt perekond ja kultuur.
Meie esimene mälestus
Et inimene ei mäleta enda imikupõlve, on õige tavaline.
Kui täiskasvanud lapsepõlvele tagasi mõtlevad, ei suuda nad üldjuhul meenutada midagi enne 3.-4. eluaastat. Seda nimetatakse lapseea amneesiaks.
Üksikud inimesed on küll kõnelnud väga varase lapsepõlve mälestustest, näiteks lapsevankris olemisest või võrevoodis tudimisest, aga need on ülimalt tõenäoliselt väljamõeldud.
Kui täiskasvanud lapsepõlvele tagasi mõtlevad, ei suuda nad üldjuhul meenutada midagi enne 3.-4. eluaastat. Seda nimetatakse lapseea amneesiaks.
Üks tähtsamaid mälu tekkeks vajalikke elemente on keel. Uuringud on näidanud, et keelt ei ole vaja ainult kogemuste jagamiseks, vaid ka nende kodeerimiseks.
Näiteks väikelapsed, kel oli palutud kasutada imetabast «vähendamise võlumasinat», suutsid seda aasta hiljem meenutada ainult siis, kui neil oli juba sündmuse ajal olemas vastav sõnavara.