Järjekordne Balkanimaa üritab astuda suviste rannapuhkuste veetmisega armastatuks saanud Horvaatia ja Montenegro kõrvale. Kuidas merele suletud väikeriik seda vaid kahele suurele järvele panustades suudab ning mida põnevat varbad vees olles veel tähele panna, kirjutab välispoliitika vaatleja Erki Loigom.
Makedoonia on hetkel kuum teema kogu Euroopa poliitikas. Riigi majanduslik ning julgeolekualane paigalseis ja ebakindlus toob lähiajal murrangut pikaajalises nimevaidluses naaberriigi Kreekaga, kelle arvates varastab Makedoonia järjepidevalt kreeklastele kuuluvat identiteeti.
30. septembril toimub Makedoonias referendum maa nime üle, kus nutikas ja otseselt riigi uuele nimele mitteviitav küsimus peab selgitama, kas makedoonlased soovivad jätkata tihedama lõimumise teed Euroopa Liidu ja NATOga või on eneseuhkus väärt edaspidigi isolatsiooni jäämist.
Väheoluline ei ole ka teadmine, et Montenegros kätt proovinud ja ebaõnnestunud Venemaa proovib sarnaseid võtteid ja mõtteid rakendada ka Makedoonias ning seal võib Moskva seemnetele olla üsna viljakas pinnas.
Referendumil kõlab küsimus: «Kas toetate Euroopa Liidu ja NATO liikmesust, nõustudes kokkuleppega Makedoonia Vabariigi ja Kreeka Vabariigi vahel?»
Tehnilisi probleeme tekitab ka teadmatus, kui palju hääleõiguslikke kodanikke referendumil osaleda võib.
Prespa järve kaldal (Ohrid järve naaberveekogu) sõlmitud ajalooline kokkulepe peaks praeguse lohiseva «endine Jugoslaavia Makedoonia Vabariik» asendama nimega «Põhja-Makedoonia Vabariik».
Kompromiss tundub olevat rahuldav – Kreeka lubas nimes kasutada viidet Makedooniale ja lõpetaks kokkuleppe realiseerumisel Makedoonia püüdluste takistamised rahvusvahelistes organisatsioonides. Päriselus on asjad siiski sirgjoonelisemad.
Pea kõigi Makedoonia toodete pakenditelt vaatab vastu tootja päritolumaana «R. Macedonia» («R» viitab sõnale «vabariik», kuigi pikalt seda välja ei kirjutata), ehkki sellise nimega vabariiki pole ka seni olemas olnud.
Levinud on arvamus, et ka edaspidi unustatakse siseriiklikus tarbimises viited põhjapoolsele vabariigile ära ning riigi promokampaaniad jätkavad Makedoonia tutvustamist ühesõnalisena.