Ent asi, mida me selle raha eest pole saanud, on julge olek. Riik hangib tehnikat ja taristut, et seda tunnet luua, aga mingil põhjusel on viimastel aastatel kujunenud nii, et mida suuremad on kulutused, seda vähem julgetakse nende ratsionaalsuses kahelda.
Siinkohal tunnustan Isamaa esimeest Helir-Valdor Seedrit, kes valitsuserakonna esimehena julges kritiseerida idapiiri plaani. Aga teiste otsustajate käitumisest ilmneb tendents, mis on pärast 2014. aasta Krimmi annekteerimist süvenenud. Ma ei heida seda neile ette, sest igaüks, kes julgeb küsida kriitilisi küsimusi julgeoleku kohta, kohtab üsna vihast vastureaktsiooni.
Ajakirjanikuna olen saanud vihjeid, et mitme julgeolekuga seotud hankega on ropult riigi raha raisatud. Aga neid vihjeid kontrollida on olnud üsna võimatu, sest hanked on templi all ning põhjuseid, mille taha peituda, leidub ametnikel kõvasti. Seetõttu ongi laristamist usutavalt tõestada sama hästi kui võimatu.
Ajakirjanikuna olen saanud vihjeid, et mitme julgeolekuga seotud hankega on ropult riigi raha raisatud.
Seda kõike võiks auditeerida riigikontroll, kes on olnud oma töös julge ja läbipaistev. Mõni aeg tagasi sooviski toonane riigikontrolör Alar Karis valitsuselt lisaraha, et kaitseinvesteeringuid auditeerida, kuid reaktsioon sellele oli üsna valulik: nalja teed või, mida seal uurida on.
Tegelikult peaksime nende kulutustega koos aina enam rääkima julgeolekupoliitikast puhtpraktilises võtmes. Pakkuma välja ideid, arutlema nende üle ja ka kritiseerima plaane, mille kulutusi või loogikat on esmapilgul keerukas mõista.