Ma pean tunnistama, et olen nii mõnigi kord mõelnud samale küsimusele, mille artikli
autor tõstatab, ja vaadates piinavat, osalt sadistlikku (või masohhistlikku) ning iseenda või teiste vastu suunatud vägivalda suubuvat filmi, on minulgi vahel suur soov vahetada kanalit või panna plaadimängijasse «Shrek» või «Jääaeg». Ma ei ole aga nõus kõigi järeldustega, mida autor selles artiklis teeb.
Esiteks, ma ei arva, et melanhoolia on omane vaid eesti kunstile, kirjandusele või kultuurile tervikuna. Isegi Põhjamaadel ei ole melanhoolia monopoli. Vaadakem maailma kirjanduse või filmikunsti või kujutava kunsti klassikat - ka oma ülevuses on ta sageli melanhoolne. Shakespeare on kirjutanud suurepäraseid komöödiaid, ent ometi küsib iga kooliõpilane (ja sugugi mitte ainult Eestis) koos Hamletiga: «Olla või mitte olla?»
Ameerika kirjanik Kurt Vonnegut on öelnud, et kirjanik on nagu kanaarilind kaevanduses. Võib-olla võib seda mõtet laiendada kogu kunstile: eristada, märgata, mitte lasta meil uinuda harjumuspärasesse, vaimu nüristavasse oleskelusse. Tuua nähtavale varjatu - nii see, mida me ei taha näha – inimelu pimedam, valusam, ahistavam pool, mida me varjame nii enda kui ka teiste eest – kui ka see, mida me ei oska märgata - ülevus, ilu, inimeseks olemise suurus.
Mõne filmi või kirjandusteose puhul olen tabanud end mõttelt, kas see kurbuse ja üksioleku melanhoolia painest välja kasvava enese ja teiste vastu suunatud vägivalla uurimine võib saada eesmärgiks omaette. Kas see vägivalla nõnda lähedalt uurimine ärkvele toomise asemel hoopiski ei nürista ning kogemuse saamiseks ja ärkvele tulekuks tuleb otsida üha võikamaid vägivalla vorme? Miks kannatus õilistab, ent rõõmsus enam mitte?