Tähelepanuväärsed ja adressaati otsima panevad on Raski sõnad «ainult nõrgad erakonnad, kellel puudub rahva usaldus, pooldavad riigipea valimist parlamendis». Hetkel toimuva valguses tekib paratamatult küsimus: mida valitsev jõud kardab, kui ta rahvast ei usalda?
Märkimisväärne on ka 2001. aastal president Meri algatus põhiseaduse muutmiseks selliselt, et president valitakse edaspidi rahva poolt otsevalimiste teel.
Meri avaldas toona lootust, et 2006. aastal valib järgmise presidendi rahvas otse. Tema initsiatiivi toetas oma riigikogus peetud kõnes ka Arnold Rüütel, kuid soovitud tulemus jäi ka seekord saavutamata.
Keskerakond on mitmes koosseisus algatanud põhiseaduse muutmise presidendi valimiskorra reguleerimiseks. Eesmärgiks on alati olnud Eesti Vabariigi kodanikule täiendava kõrgeima riigivõimu teostamise võimaluse loomine, seadustades presidendi otsevalimise.
Leiame, et presidendi valimine otse rahva poolt vastab ühiskonna ootustele ning annab rahvale täiendava võimaluse osaleda riigi jaoks oluliste otsuste langetamisel, lähendades sellega rahvast riigile.
Kõigile neile algatustele on järgnenud veel mitmeid algatusi, kuid seni ei ole seadusandja pidanud vajalikuks lasta rahval endale ise presidenti valida.
Miks siis ikkagi pole Eestis seni võimalik presidenti otse valida, kui tagasi vaadates näeme, et kõik jõud seda tegelikult pooldavad? Kas see on pelgalt valimiseelne komm rahvale, et meelitada nad taas valima, või on selles siiski midagi muud, miks suure toetusega idee seni praktikasse jõudnud pole?
Keskerakond on püüdnud mitmeid kordi ideed praktikaks muuta ja võimaldada rahval osa saada riigis toimuvast, kuid olenemata suurest toetusest presidendi otsevalimistele, ei ole tänaseni rahval võimalik oma sõna selles osas sekka öelda. Ju siis valitsev jõud, kes dikteerib riigis toimuvat, ei vaja rahva arvamust presidendi osas.