Ühistu usaldusväärsus tuleneb sellest, et ta tegutseb põhimõttel: üks liige - üks osak - üks hääl. See põhimõte kehtib ka siis, kui osakute suurused on erineva rahalise väärtusega. Siia juurde võib lisada veel, et olulise otsuse langetamiseks peab selle poolt hääletama 9/10, mis praktikas tähendab sundi ära kuulata iga liikme seisukoht ning kohustust leida kompromiss, mis kahjustab iga liiget kokkuvõttes kõige vähem. Just need põhimõtted tagavad, et ettevõte keskendub oma liikmete vajaduste rahuldamisele ning ei hakka järgima kapitaliomanike erahuve.
Kui Eesti osutub tõepoolest vabaks turumajanduslikuks ühiskonnaks ja finantsinspektsioon koos Eesti Pangaga tunnustab asutatavat ühistupanka, siis peab ka see järgima eelpool nimetatud põhimõtteid. Kuid millises vormis võiks see tegutseda?
Ilmselt vastaks loodav ühistupank kõige paremini seadusandlikele sätetele ning järgiks ühistegevuse põhimõtteid, kui see hakkaks tegutsema nn keskühistu põhimõttel. Praktikas tähendaks see kontsernipõhist tegevust. Ühistupanga osanikeks oleksid hoiu-laenuühistud (HLÜ) ning ühistupank omakorda ei looks teeninduspunkte, vaid tegutseks läbi kohalike HLÜde.
Selline skeem maandaks kõige paremini riske, sest põhitegevus toimuks HLÜs, mis asutatakse ühe kogukonna, huvigrupi või ettevõtte töötajate poolt, kus kõik tunnevad kõiki ja teavad, millist laenu võib isikule võimaldada, et riskid oleksid maandatud. Sotsiaalne kontroll tagab palju suurema usalduse kui notar ja registrid.
Kui HLÜ on ühistupanga osanik, siis saab ta sealtkaudu täiendavaid finantsvahendeid laenamiseks, samuti saab ta sealtkaudu ohutult panna teenima omad vabad vahendid. Ühistupanga kaudu saab juurutada ja HLÜde liikmetele kättesaadavaks muuta ka kõik kaasaegsed elektroonilised maksevahendid ja võimalused.