Liitumine ELiga
Uut hoogu investorite huvile Eesti vastu andis Eesti liitumine Euroopa Liiduga 2004. aastal. Juba mõni aasta enne seda oli oluliseks argumendiks siia investeerimisel uskumus, et euroliiduga liitumine tagab Eesti majanduse ja elatustaseme järkjärgulise ühtlustumise vanade liikmesriikide võrreldavate näitajatega.
Liberaalne majanduskeskkond
Oluliselt aitas Eestile tähelepanu tõmmata ka 90ndate lõpus loodud väga liberaalse majanduspoliitika, sealhulgas ka ettevõtjatele meeldiva tulumaksueksperimendi, ja üsna innovaatilise ärikeskkonna kuvand. Kindlasti lisas tuge ka krediidireitingu positiivsemaks muutumine tänu tasakaalus riigieelarvele, väikesele riigivõlale ning elanike ja äriettevõtete suhteliselt madalale laenukoormuse tasemele. Ka mitmesugustel edetabelitel, nagu konkurentsivõime edetabel, majandusvabaduse indeks jt, oli oma roll Eesti kui soodsa investeerimiskeskkonna kuvandi loomisel.
Kokkuvõtlikult võib öelda, et mitmele toetuspunktile rajatud kuvand, mis loodi kümmekond aastat tagasi, oli piisavalt tugev, et eristuda teistest endise idabloki riikidest.
Mida müüme investoritele aga edaspidi?
On alust arvata, et finantskriisi raugedes mängitakse trendid investeerimismaastikul oluliselt ringi. Ühe või teise piirkonna paari aasta tagune atraktiivsus on selleks hetkeks unustatud ja väikestel turgudel tuleb end taas kord tõestada. Ehk siis majandussurutisega maadlemise kõrval oleks mõistlik juba täna vaadata, millist investeerimiskeskkonda on Eestil investoritele pakkuda järgmisel kümmekonnal aastal.
Eesti siseturg üksi ei ole piisavalt atraktiivne
Tõenäoliselt jätkub pärast finantsturgude rahunemist ühtlustumine Euroopa Liidu elatustasemega. Seda aga rahulikumas tempos kui enne. Teenuste sektoris annab see kindlasti kasvuvõimalusi. Jätkub ka tõenäoliselt majanduse infrastruktuuri rajavate ja hooldavate ettevõtete kasv. Seda jätkuvalt ka euroliidu rahade toel. Kasvusektoreid on veelgi, kuid kõik see puudutab enamasti siseturgu. Vaid siseturu kasvul põhinev majanduskasv ei taga aga Eestile selliseid kasvunumbreid kui viimasel viiel aastal ja pole ka välisinvestorite jaoks nii tõsiseks argumendiks siia investeerimisel. Nii oleks Eesti endiselt väike riik Euroopa ääremaal nagu ka kümmekond aastat tagasi.
Ka ambitsioon saada aknaks itta ei ole täitunud. Ei hakkaks siinkohal pikalt peatuma põhjustel. Arutleda võiks aga võimaluste üle selle ambitsiooni taaselustamiseks. Ärgem unustagem, et meie naaber on siiski piirkonna suurima kasvupotentsiaaliga turg. Enamik lääneriike, kel on kohati ka poliitikas teistsugused meeleolud, püüab oma majandussuhted meie idanaabriga hoida siiski toimivana. Ehk oleks meilgi lääne- ja põhjanaabritelt mõndagi õppida ja lahutada oma ajalooline kibestumus kainest majanduslikust argumentatsioonist.