Üsna varsti möödub esimene kuu uue liiklusseaduse jõustumisest. Esmapilgul segadust tekitavad muudatused on hakanud tavaliiklejale arusaadavaks saama. Paraku näitab minu viimaste päevade kogemus, et nende kõrval, kes uued reeglid selgeks on õppinud ja neid liikluses järgivad, on meie teedel teatud kontingent, kes uue liiklusseaduse peale vilistab. Tegemist on elukutseliste roolikeerajate – taksojuhtidega.
Martin Rits: turvavööta liikluskuningad
Tartus takso peale istudes jäi mulle kohe silma juhi kinnitamata turvavöö. Jätsin turvavöö esialgu teadlikult ka ise peale panemata. Lootsin, et ehk tõmban nii taksojuhi tähelepanu. Kuid mees ei vaevunud jälgima, kas reisija on enne sõidu alustamist nõuetekohaselt turvavööga kinnitatud.
Ju siis jõuavad pealinnast teele saadetud seadused ülikoolilinna väikese hilinemisega või on sealsetel taksojuhtidel pea lihtsalt linnale omaselt töötegemist segavaid häid mõtteid täis. Tegelikult on asi naljast kaugel. Vestlused tuttavate ja sõpradega kinnitasid, et päris mitmel korral oli keegi hiljuti sõitnud taksoga, mille juht hoolimata seadusest turvavöö kinnitamata oli jätnud.
Irooniline on asja juures see, et ma sõidu lõpus seaduserikkujat tänasin, talle raha ulatasin ja head päeva soovisin. Kas midagi oleks muutunud, kui ma oleksin taksojuhi tähelepanu tegemata jäänud liigutusele juhtinud? Ilmselt oleksin saanud tavapärasest kurjema pilgu osaliseks või kuulnud vabandust stiilis, et see on kaitseks rünnakute vastu. Seega oleksin pidanud end hoopis potentsiaalse kurjategijana tundma.
Tuleb tunnistada, et Tallinnas ei ole olukord kaugeltki roosilisem. Üleeile taksoteenust kasutades kordus kõik uuesti. Lisaks sellele näivad linnaisad pealinnas taksojuhte kiusavat ka karmi taksoveo eeskirjaga. Muu hulgas peab selle kohaselt sõiduki varustuses olema töökorras konditsioneer või kliimaseade. Palavast ilmast hoolimata oli sel sõidul ainus jahedust pakkuv kliimaseade allalastud aken. Vähemalt see oli töökorras.
Kõige eelnevaga ei taha ma teha üldistusi ja mõista hukka eeskujulikke juhte. Kuid asjad näivad siiski paigast nihkunud olevat. Tundub, et mõni taksojuht tunneb end karistamatuna ning ei näi mingisugust kontrolli pelgavat.
Vahest aitaks see, kui mul oleks järgmine kord taksojuhile sõidu lõpus liiklusseadust meelde tuletades õigus tasumisest keelduda. Rikkis taksomeetri ja printeri või nende puudumise korral on selline tegevus ju lubatud. Küllap tuletaks soov raha saada edaspidi meelde ka kohustust end turvavööga kaitsta. Lõppkokkuvõttes kehtivad ju seadused kõigile.