Uue aja peod on saanud aga aina suure kriitika osaliseks ja on toimunud tulised vaidlused ja arutelud, et kas laulu- ja tantsupidudel ikka on tulevikku või mitte, kellele neid vaja on ja kas repertuaar on ikka kasvatuslik või jõukohane, kas kontsert ikka peab olema kahel päeval, ja et rongkäik on alanud kas liiga vara või hilja, kas tohib pöörduda abipalveks sponsorite poole, kas sissepääs peaks olema tasuta ning kas päike kõrvetas või kas vihm lasi pidu pidada. Tundub, et iseseisva Eesti juurde kuulub lõputu võitlus pidude oleviku, tuleviku ja olemise teemadel.
Miina Härma nimetab 1933. aastal laulupidu «rahvuslikuks teoks», kuhu tegelased ja kuulajate tuhanded koonduvad «aate nimel». Ta ütleb, et rasketel aegadel tulevad laulupeod rahvale appi. 1994. aasta pidu tekitas aga segadust – iseseisvus käes, kas neid pidusid sellisena enam üldse vaja on?
Need peod panevad me südame valutama Ja sunnivad meid, eestlasi, kas või korrakski, paar korda viie aasta jooksul ühte hoidma, et siis peo lõppedes jälle üksmeelselt teineteist sarjata jaksaks. Ja kui siis peaks juhtuma, et mõni pidu saab rohkem kiidu- kui hurjutussõnu, siis tundub taas mõnel inimesel olema justkui „nuga neerus”.
Laulu- ja tantsupidu ei saa vaadelda kaubandusliku kliendisuhtena, kus riik on firma, mis müüb meelelahutusteenust nii lauljatele, tantsijatele kui ka osalejatele. Pidu peab olema igas inimeses, kes sellega seotud on. Ainult siis ta elab. Kümned tuhanded inimesed leiavad, et laulmine õilistab hinge.