Näiteks Andrei Hvostovi kaks aastat tagasi ilmunud romaan «Šokolaadist prints» tekitas ajakirjanike ringkonnas palju kõmu, sest alguses ei teatud päris täpselt, kes on psühhopaadist peategelase prototüüp.
Usun, et niisuguseid teoseid on veel palju, mille ümber tekkinud melumullis nauditakse oma kujutletavat lugemust ja sellest kujutlusest võrsunud hinnanguid autoritele ja teostele nii väga, et raamatute avamiseni ei jõutagi. Internetis on sellistest teostest koostatud suisa tippkümneid. Ühe edetabeli esikohal troonib «Anne Franki päevik» - tõsi, minagi olen lugenud väga palju selle raamatu kohta, aga mitte raamatut. Teisel kohal on piibel, kolmandal ingliskeelse maailma kuulus Websteri sõnaraamat. Järgneb terve ports klassikat, mille kohta on noobel väita, et neid ollakse lugenud.
Tihtipeale teesklen minagi, et kavatsen kindlasti lugeda raamatut, mida tuttav Facebookis kiidab, sest miskipärast tundub mulle, et kui ma seda kavatsust ei väljenda ja tema postitust ei «laigi», saab mulle osaks hukkamõist. Reaalses elus ajab ainuüksi mõte Joyce`i «Ulyssesest» või Pynchoni «Raskusjõu vikerkaarest», rääkimata Deleuze`ist, külmad judinad kerele, aga söandad sa seda siis välja öelda? Miskipärast on mul ka veendumus, et ilus valge raamatuvale kaunistab mu hinge rohkem kui brutaalne ülestunnistus. Umberto Eco on Guardiani veergudel märkinud, et sama palju kui loetud, mõjutavad meid raamatud, mida me lugenud ei ole, ja tunnistab sealsamas, et luges Lev Tolstoi «Sõda ja rahu» alles 40aastasena – need sõnad lohutasid, sest minagi pole «Sõja ja rahuni» veel jõudnud. Kui tuttav peedistas Ecot järjekindlalt küsimusega, mida too Thackeray «Edevuse laadast» arvab, võttis Eco lõpuks kätte ja üritas seda lugeda – tegi selle ausa katse lausa kolm korda. «Kuid leidsin selle olevat talumatult igava,» nendib ta. (Teda intervjueerinu saab Eco väidetest ilmselt julgust, sest kuulutab, et tema pole iialgi lugenud Prousti.)