Loomulikult maksab reformiarve kinni maksumaksja, kellele jutlustatakse küll kahtluse hajutamiseks hoopis suurest kokkuhoiust, mida niisugune reform loovat. Vaatame arve: justiitsministeeriumi arvutuste järgi tasuvad võlgnikud ainuüksi riiginõuete sundtäitmise eest kohtutäituritele ligi 3,5 miljonit eurot aastas, seevastu MTA-l põhineva sissenõudmise süsteemi püsikulu oleks hinnanguliselt 827 000 eurot. Vahe tundub tõesti märkimisväärne, kuid siin on üks konks: kui praegu maksavad oma patud kinni need, kes on läinud riigiga pahuksisse, siis edaspidi maksab võlglaste tagaajamise eest aus maksumaksja. Meie kõik. Solidaarselt.
Süsteem toimib hästi
Majanduslikult iseseisev, kuid riigi võimufunktsiooni etendav kohtutäituriamet loodi Eestis 2001. aastal. Nõuetega hakkasid tegelema vabakutselised kohtutäiturid, keda praegu on 44. Tollase reformi eesmärk oli hoida kokku riigi kulusid, motiveerida kohtutäitureid tegelema iga nõude täitmisega, suurendada nõuete täitmist, muuta võlgnikke õiguskuulekamaks ning täitemenetlus isemajandavaks. Tänaseks on kõik need plaanid ammu juba täidetud.
Tollast õnnestunud reformi illustreerivad kujukad numbrid. Täitmisele esitatavate nõuete koguarv väheneb aasta-aastalt. Kui 2011. aastal alustasid kohtutäiturid täitemenetlust 134 235 täiteasjas, siis 2016. aastal 107 083 asjas, mis on 20,2 protsendi võrra vähem. Lisaks väärib märkimist, et kuigi täitemenetluste arv väheneb, siis suureneb nende võlgnike arv, kes on kohtutäituritele tuttavad juba varasematest menetlustest. See tendents näitab, et täiturite süsteem töötab tõhusalt ning üksikuid «juhuslikke» täitemenetlusse sattuvaid isikuid jääb aina vähemaks. Kuna üldlevinud on info sellest, et täitemenetlusse sattunud nõude korral tuleb võlgnikul kinni maksta ka selle sissenõudmine, siis juba see teadmine on muutnud inimesi oluliselt seadusekuulekamaks – võlgu ei lasta nii «hapuks», et need lõpuks kohtutäituri kätte jõuavad.