Eeldan, et Prantsusmaa suursaatkond jälgib tähelepanelikult ka Eesti meediat ja Eesti poliitikute väljaütlemisi. Ma ei ole küll valitsuskabineti liige, vaid lihtne parlamendi liige, kuid siiski ka Euroopa Liidu asjade komisjoni aseesimees. Lisaks juba eelmainitud Eesti- Prantsusmaa parlamendirühma liige. Seetõttu ma sisimas loodan, et mu väikesed tähelepanekud ja ideed leiavad koha ka mõnes Prantsusmaa saatkonna memos.
Esiteks Macroni väide, et osa riikidest on saanud meeletut kasu solidaarsusest, on väga pealiskaudne ja silmakirjalik. Ilmselgelt on mõeldud finantstoetusi Euroopa Liidu rahapotist, kuid kõik, mis hiilgab, pole kuld. Nimelt peaksime sel juhul ka rääkima Saksamaa kaubandusülejäägist, mis ületab juba palju aastaid mitmekordselt Euroopa Liidus kokkulepitud piirmäära. Paraku sellest ei räägi keegi, kuna tegemist on Saksamaaga ja sellest võidab miljardite eurodega Saksamaa. Ebaõiglaselt ja mittesolidaarselt.
Võime rääkida ka sellest, millist hindamatut kasu on saanud vanad Euroopa Liidu liikmesriigid uute liikmete vastuvõtust, kust on saadud miljoneid inimesi tööjõuks. See on tekitanud näiteks Ungaris olukorra, kus ligi miljon inimest on lahkunud vanadesse liikmesriikidesse tööle. Rääkimata Eesti kümnetest tuhandetest inimestest. See on olnud otsene kasu vanadele liikmesriikidele, sh Prantsusmaale, ja korvamatu kahju uutele liikmesriikidele.
Lisaks sellele pole finantstoetused võrreldavad migrantide kohustusliku vastuvõtuga. Finantsreeglite ja toetuste määradega oli kokkulepitud iga liikmesriigi liitumisega, millele eelnes rahvahääletus. Inimesed teadsid, millise liiduga liitumise poolt nad hääletavad. Kuid migrantide sunduslik vastuvõtt rikub väga tugevalt suveräänsusõigust ja selle üle pole saanud hääletada ühegi liikmesriigi kodanik. Kas Prantsusmaa soovib, et sellised variandid tõstatuksid? Tuletan meelde, et alles kaks aastat tagasi toimus Brexiti referendum, mis ei pruugi jääda üldse viimaseks omataoliseks.