Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar
Saada vihje

Ott Lumi: miks megaprojektid kõrbevad? (12)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Rail balticu rajamist toetab 44 protsenti eestimaalastest.
Rail balticu rajamist toetab 44 protsenti eestimaalastest. Foto: eskiis

Rail Balticu ärivõrgustiku juhatuse liikme Ott Lumi meelest on suurte taristuprojektide elluviimisel ainumõeldav tee läbimõeldud ja aus avalik kommunikatsioon.

Fakt on see, et hea taristu on oluline. Fakt on ka see, et demokraatia viljastavates tingimustes on selle rajamine keeruline. Olen mitu korda mõelnud, mispärast ei suutnud meie kommunistid 50 aasta jooksul Moskvast hankida raha, et kasvõi üks Eestile oluline maantee neljarajaliseks välja ehitada. Selle koha pealt olid Leedu kommunistid ikkagi geniaalsed, suutes Moskva rahaga välja ehitada kaks neljarajalist maanteed (Vilniuse-Klaipeda ja Vilniuse-Panevežyse maantee). Mõelda vaid, kui meil oleks Tallinna-Tartu ja Tallinna-Pärnu trass neljarajaliste teedena olemas. Kui palju oleksime vabas Eestis seeläbi elusid säästnud!

Tahaks arvata, et praegusaja demokraatlikus maailmas on suurprojektide tegemine, olgu need siis maanteed, raudteed, tehased, energiatootmisüksused jne rajamine, üldiselt mitu korda keerulisem kui autoritaarse režiimi all. Muudkui kooskõlasta, kommunikeeri, valideeri ja legitimeeri. Aga tegelikult ei olegi NIMBY-fenomen («mitte minu tagahoovis» – toim) enam ainult demokraatliku riigi probleem, vähemalt selles osas, mis puudutab megaprojekte.

Tagasi üles