Õnn pensionisamba dividendidena pangast kauges tulevikus on kahjuks väga suure riskiga ettevõtmine ja me teame, et tõenäoliselt jääb hulk raamatuid lugemata ka pensionieas. Seetõttu asusin kohe lugema viimasel ajal popiks saanud Jordan Petersoni raamatut «12 rules for life» (12 reeglit eluks).
Petersoni järgi samuti pole õnne kogumine tulevikuks tark tegu, mida ta illustreerib kujuteldava tuttava näitel, kelle süda hakkab läikima pärast viieteistkümnendat margariitat lõunamere palmisaarel teisel pensionipäeval. Selle poolest oleme Petersoniga sarnased.
Kuid edasi ütleb Peterson, et «õnnelik olemine» ongi väär paleus: selle asemel tuleks püüelda mõtestatud elu poole. Minu meelest ei välista see õnnelik olemist, kuigi võib protestantlikus ühiskonnas päädida töökultusega («…siis tuleb ka armastus») või PISA-testi skoorimisega. Ja õpilased on õnnetud.
Ka Ameerika psühholoog Martin Seligman räägib mõtestatud elu olulisusest. Vahendasin tema mõtteid Tallinna Ülikooli ajakirjandustudengite esimesele lennule nende esimesel koolipäeval 2012. aastal. Mitmekülgne eneseteostus, kuid mitte alandlik eneseohverdus võiks pakkuda mõnusat rahulolu, mis on minu meelest üsna sarnane mõõduka õnnetundega. Suured pakud põlevad lõkkes aeglaselt, kuid annavad kaua sooja.
Pean möönma, et pärast naasmist Andaluusia mägedest tunnen iga kord väga selgelt, et paljud meie inimesed on õnnetud, mis esmapilgul just nagu ei olenegi nende elu mõtestatusest. Facebookis käib kibe sõim ja seda ei taha lugedagi.
Paljud teenindajad on kibestunud, ilmselt õnnetud. Kolmandal päeval pärast reisilt naasmist kohtan aferisti (pealtnäha lugupeetud inimest), kes üritab minult raha välja pressida. Ka tema on õnnetu – Petersoni kliinilise psühholoogia tarkusi lugedes võib oletada, miks. Tundub, et minu jaoks on tegemist kultuurišoki ilmingutega. Mis toimub?