Enne valimisi püütakse tihti viia tähelepanu suurtelt teemadelt käegakatsutavatele asjadele ja «konkreetsetele lubadustele» ehk mida millistele valijagruppidele lubada. Tegelikult ei tohi unustada suuremat pilti. Tahan juhtida tähelepanu eesti keele valdkonna probleemidele, mis tuleb lahendada suurte eesmärkide saavutamiseks.
Kas eesti keel vajab 2018. aastal kaitset? Tänapäeva maailmas kindlasti. Kuidas aga kaitsta keelt ja teha nii, et eesti keeles rääkida sooviksid, peaksid seda loogiliseks ja mõnusaks mitte ainult need, kellele eesti keel on emakeel, vaid ka need, kellele see emakeel ei ole, aga kes tahavad seda õppida ja selle omaks võtta?
Kirjeldan viit probleemi, millega Eesti riik peab strateegiliselt tegelema.
Esiteks: metoodiline baas
Globaliseeruvas maailmas peame selgitama välja, kus me parasjagu oleme, ja püüdma näha tulevikku, kuhu soovime jõuda. Eesti keele õpetamise süsteem on seni olnud orienteeritud paljuski sellele, et eesti keelt õpetatakse neile, kellele see on emakeel, või siis valdavalt slaavi taustaga inimestele.
Praegu tunnistavad eksperdid, et kui inimesed tulevad hoopis teistest riikidest ja on teistsuguse kultuuritaustaga, ning võib-olla ei oska isegi lugeda-kirjutada, siis huvi ja tahet integreeruda võib neil olla. Paraku napib sellistele inimestele keele õpetamiseks nii metoodikat kui ka materjale. Kuna meie põhiseaduses seisab eesmärgina «eesti rahvuse, keele ja kultuuri säilimine läbi aegade», on eesti keele oskus ja õpetamine meie riigi eksisteerimise strateegilistes huvides. Niisiis, kõik, kes näitavad üles tahet õppida eesti keelt, peavad seda ideaalis saama – ilma järjekorrata, õige metoodikaga ja sobival ajal. See nõuab rahalist panustamist ja õpetajaid.