Päevatoimetaja:
Mart Raudsaar

Juhtkiri: Simsoni alatu nüke (52)

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kadri Simson.
Kadri Simson. Foto: Mailiis Ollino / Pärnu Postimees

Oleme näinud, kuidas riigijuhid on minevikus kasutanud üht halba kommet – sõita vastastest teerulliga üle. Nüüd oleme paraku tunnistajaks, kuidas Keskerakonda kuuluv majandus- ja taristuminister Kadri Simson surub kavalust kasutades tervele Eestile peale kohustuslikku tasuta maakondlikku ühistransporti. Kuigi inimesed vajavad midagi muud.

Siiani ei ole Eestis kuulda olnud eksperti, kes ütleks, et tasuta ühistransport on hea mõte. Nii mõnelgi teemat puudutaval nõupidamisel on Simson jäänud asjatundjate vastu vähemusse. Isegi võimuliidu partner Isamaa ja Res Publica Liit on kahelnud selles keskerakondlikus kinnisidees. Ja ometi surus minister riukaliku käiguga oma tahtmise läbi.

Esmaspäevast määrust läbi lugedes tundus algul tõesti, et minister taganeb oma tahtmisest. Ent Simsonile tuli appi maanteeamet. Asutuse juht Priit Sauk kirjutas maakondade ühistranspordikeskuste juhtidele viimaste uudiste valguses kirja. Sellest tuleb välja, et kõrge riigiametniku allkirjastatud õigusakti hakatakse tõlgendama ikkagi nii, et muud võimalust ei jää, kui sunnitakse maakondlikel liinidel kehtestama tasuta bussiliiklus.

Neil, kes ministri plaaniga kaasa ei tule, tehakse elu piisavalt kibedaks. Näiteks peavad pileti kehtestamise korral kohalikud omavalitsused hakkama oma eelarvest osa bussisõidukuludest kinni maksma. Samuti jäävad kõik piirkonnad, kes ei rakenda prii sõitu, osast toetusrahast ilma. Samu vahendeid ei tohi aga kasutada liinivõrgu arendamiseks.  

Kaos on sellega igatahes tulekul. Nagu kirjutab transpordianalüütik-konsultant Hannes Luts neljapäevases Postimehes: vähe sellest, et kommerts-, valla- ja rongiliinide mõjupiirkonnas elavaid reisijaid koheldakse ebavõrdselt, nüüd tekitatakse samalaadne lõhe veel ka eri piirkondade maakondlikku bussiliiklusesse. Seejuures ei ole see lõhe piirkondade vaba valik, vaid on vältimatu.

Kas Simsoni käitumine on puhas ärapanemine, jäägu igaühe enda otsustada. Ent nagu ütleb ministri otsuses pettunud Pärnumaa ühistranspordikeskuse juht Andrus Kärpuk: «Mul jääb selline mulje, et on tehtud selline manööver, kus poliitiliselt on kõik korrektne, aga siis ametnike tasandil nullitakse kõik resoluutselt ära ja keegi süüdi ei ole.» Avalikku võimu nii ei teostata. Selline käik ei sobi mitte kuidagi 21. sajandi Eestisse, kus asjad ei pea olema mitte ainult läbinähtavad, vaid ka ausad. Siin lõhnab järjekordse umbusalduse avaldamise vajaduse järele.

Ülepeakaela «tasuta» asjade tegemine teenib üksnes parteilisi propagandistlikke huve. On siililegi selge, et Simsoni alatu nükkega sunnitakse kõiki teisi tõrkuvaid omavalitsusi tasuta ühistransporti kehtestama. Tulemustega hakkab lähenevate valimiste eel kiitlema ei keegi muu kui maksumaksja rahaga mänglev Keskerakond.

Populism on tõepoolest ahvatlev. Ent valitsustegelastel on kohatu kasutada toetuse kasvatamiseks või säilitamiseks poliittehnoloogilisi võtteid, mis tekitab ühiskonnas lõhesid ja misläbi avaliku raha küsitav kasutus jätab halva mulje.

Tagasi üles