Veel enamgi: ka olukord, kus võimumehhanisme ei muudeta, on seetõttu kollektiivse tahte väljendus – sest võimalus neid muuta on olemas ka siis, kui soov selleks puudub. Samal viisil on ka kultuurilise “identiteedi taastootmine” (Vaino) tegelikult jätkuv sotsiaalne konstruktsioon, teadlik valik taastoota just seda identiteeti, mis olemas on, mitte asendada seda uuega.
Ajaloost leiab küllaga ka näiteid, kus mõne rahva kollektiivne (ehkki mitte konkreetselt väljendatud) tahe on olnud sulanduda mõnda teise. Seda me ju ei taha. Seetõttu ongi meil vaja kujundada oma identiteet selliseks, et ta oleks uutele, globaliseerunud maailmas ja teistsuguse tehnoloogia tingimustes kasvanud põlvkondadele loomupärane ja vastuvõetav.
Rahvustega on olukord siiski veidi veel keerulisem. Nii Vaino kui ka Espak näevad rahvuste olemasolu juba iidsetel aegadel, ehkki rangelt võttes tuleks teha vahet rahvustel (nation) ja rahvastel (people, peuple, Volk). Enamikus käsitlustest eristuvad need kaks seeläbi, et rahvuse puhul lisandub kultuurilisele ka poliitiline dimensioon, mis riikluse realiseerudes hakkab kultuurilise üle domineerima. Rahvust ei ole olemas, kui selle kandjad end selle liikmetena ei identifitseeri. See, et rahvused on sotsiaalne konstruktsioon, ei tee neid olematuks. Ja ega seda keegi ju ei eitagi.
Sellegipoolest ei ole olemas ühtset rahvuse definitsiooni, mis kõikjal kehtiks. Ameeriklased, belglased, serblased, juudid ja eestlased on rahvused üsna erinevatel viisidel, kusjuures lausa nii, et mõnikord võib üks ja sama inimene eri definitsioonide alusel kuuluda eri rahvustesse. Ka Espak nõustub, et “meie eesti sõna “rahvus” ei haaku otseselt indoeuroopa “natio” või “nation’iga””, ning lisab, et “etnilises plaanis on vast ka meie rahvuse mõiste kõikidele üle maailma arusaadav”.