Ülestõusmispühale eelnev paastuaeg kutsub kirikuid ja ka kõiki teisi huvilisi mõtisklema Uues Testamendis kirjeldatud häiriva loo üle Jeesuse Naatsaretist ehk Jeesus Kristuse piinamisest ja ristilöömisest. See on üks inimajaloo kõige tuntumaid ja tihemini ümberjutustatud lugusid. Ent sedavõrd sagedasest lugemisest ja meenutamisest hoolimata jääb üks osa sellest loost tavaliselt suurema tähelepanuta ja pikema aruteluta – Jeesuselt riiete seljast rebimine.
#MeToo (Eestis #minaka) liikumine on üldsuse teadvusse tõstnud laialdaselt levinud seksuaalrünnakud, seksuaalse ahistamise ja muud seksuaalsed kuritarvitamised, mida naised ja tüdrukud on paljudes eri vormides kogenud. Lisaks on see liikumine paljastanud ka üldise kalduvuse neid kogemusi eitada, tõrjuda või minimeerida nende tähtsust ja mõju.
Jeesuselt riiete seljast rebimine
Sestap on just paastuajal vägagi paslik meelde tuletada Jeesuselt riiete seljast rebimist ja nimetada toimunut selle sisu järgi: võimsalt väljendatud alandamine ja soopõhine vägivald.
Mõte sellest, et Jeesus ise koges seksuaalset kuritarvitamist, võib algul tunduda kummastav või jahmatav – kuid ristilöömine oli ikkagi «kõrgeim karistus» ning ohvrite alasti kiskumine ja eksponeerimine ei olnud selle juures juhuslik ega kõrvaline tegevus.
See oli sihilik toiming, millega roomlased alandasid ja madaldasid neid, keda nad karistada tahtsid. See tähendas, et ristilöömine oli enamat kui üksnes ihulik karistus, see oli ka emotsionaalselt ja psüühiliselt kurnav.
Kristliku kunsti tava katta Jeesuse alastust ristil niuderätikuga on vast arusaadav reaktsioon häbistuse vastu, mida roomlased ristilöömisel taotlesid. Ent see ei tohiks meid takistada tunnistamast, et ajalooline tegelikkus oli hoopis teistsugune.