Paljud pealtnäha süütud pisiasjad võivad illustreerida mastaapset pilti. Nagu Anton Tšehhovi kuulsas näidendis «Kajakas» on stseen, mis näitab, et piisab vaid klaasikillust ning sellelt peegelduvast kuuvalgusest, et kirjeldada kogu öist romantikat. Tuleb osata vaid seda näha.
Samamoodi näitab vaarikamaitseliseks ehk suupäraseks tembitud ravim üldisemat suhtumise muutumist lastesse ja noortesse. Ikka selles suunas, et elu peab olema magus ja muretu, kõrvaldada tuleb kõik raskused ja ebamugavused. Mõned näited.
Hinnete panemine on muutunud igandiks. Hinne, näiteks kolm või kaks, lajatab oma konkreetsusega ju valusalt. Muserdab enesetunnet ja kõigutab eneseusku. (Hmm, ei usu: kui vanasti kahe sain, pani see ikka mõtlema, et poiss, hakka õppima.)
Kodutöödest võiks loobuda. Kodutööd võtavad ju aja ära. Nii jääb vähem tunde õnneliku lapsepõlve nautimiseks. (Nojah: kui füüsikas või keemias hinded kukkuma hakkasid, aitas mind uuesti järjele just kodus tehtav kõva töö.)
Kontrolltööd tuleb kõik ühekaupa päevade peale hajutada. Sest muidu ei jõua õppida ja pinge läheb suureks. (Tohoh: mäletan põhikooli lõpust päeva, kui absoluutselt igas tunnis oli kontrolltöö; kaks kontrolltööd samal päeval polnud mingi erand.)
Kriips hindamisele loovainetes, sh kehalises kasvatuses. (Jah, ega anded pole kõigil võrdsed. Mul oli nõrk pallivise. Õpetaja soovitus: mine Emajõe äärde ja hakka kive loopima – kui viskad lõpuks üle Emajõe, saad kindlalt viie.)