Eelnõu seletuskirjas käib jutt miinimumpalga saajate ja ministrite erinevast majanduslikust valulävest, aga kusagil ei ole sõnagagi mainitud seda, et on olemas ka selline asi nagu karistuse mõjusus. Kas kusagil keegi on üldse arvesse võtnud seda, et näiteks sedasama õnnetut anonüümset ministrit, kellest eelnõus jutt käib, mõjutab ju tegelikult kõige rohkem see, et kui ta midagi toime paneb, siis temast kirjutatakse ja tema käitumine mõistetakse avalikult hukka. See on talle oluliselt mõjusam karistus kui see, et ta peab rohkem trahvi maksma kui mingi jorss, kes Jõelähtmel iga päev purjus peaga ringi kihutab.
Riik tahab teenida lihtsasti lisaraha
Vaata kust küljest tahad seda uut astmelist rahamalakat, ikka jääb kahtlus hinge, et ainus põhjus sellise süsteemi sisseviimisel on riigile oodatav lisatulu trahvimäärade astronoomilisest kasvust. Eelnõu seletuskirja kohaselt loodab riik teenida selle muudatusega 10 miljonit eurot lisaraha. See ei kata küll kaugeltki kogu möödapanekut teiste sissetulekute prognoosimisel, aga abiks ikka.
Seejuures on eelnõus sisalduv sissetulekust sõltuva trahvimäära arvestamine kõike muud kui lihtne. Pigem on see arvutuskäik paras ülesanne matemaatika riigieksami sooritajaile. Arvesse tuleb võtta karistatava alaealisi lapsi, tema poolt makstavat elatisabi, toimetuleku miinimumi, võib-olla saadud dividende aga võib-olla ka mitte (seda valitsus hetkel veel isegi ei tea).
Kuna trahvimäära aluseks võetakse deklareeritud sissetulek, tekitab see ebaõiglase vahe inimeste vahel, kes maksavad ausalt makse ja nende vahel, kes ei maksa. Täiesti läbi mõtlemata on välismaalaste karistamine – nende sissetulekute kontrollimiseks puudub igasugune mehhanism.