Otsustav ja kiire tegutsemine on vajalik kahel suunal. Esiteks õiguslik ja teiseks kasvatuslik pool. Kehtiv regulatsioon alaealiste poliitiliste õiguste osas on vastuoluline. Erakonna liikmeks lubab seadus saada 18-aastaselt, passiivne valimisõigus ehk õigus kandideerida riigikokku tekib kodanikul aga alles 21-aastaselt.
Kohaliku võimu valimistel saab noor aga uue korra järgi hääletada juba 16-aastaselt. Näiliselt iseseisvate erakonna noortekogude liikmeks võib teismeline astuda sõltuvalt erakonnast 14- või 15-aastasena.
Keskerakonna, Reformierakonna ja EKRE noortekogu põhikirjas leidub kohe alguses punkt, mis ühemõtteliselt kohustab kogu liikmeid täitma vastava erakonna põhikirja ja programmi. IRLi ja sotsiaaldemokraatide noored on vähemasti paberil vabamad.
Kuidas saab pidada iseseisvaks organisatsiooni, mis kohustab liikmeid täitma teise organisatsiooni põhikirja, mille sisu nad vähimalgi määral mõjutada ei saa? Kujutlegem olukorda, kus näiteks Keskerakond paneb oma põhikirja punkti, mis kohustab iga liiget kümnendikku oma varast erakonnale annetama. Automaatselt järeldub sellest, et noortekogu teismelised peaksid omagi perekonnahõbeda vanemate tagant partei varakambrisse tassima. Tegu on olukorraga, kus erakonna liikmed saavad alaealisi mõjutada tegema tegusid, mille eest nad vastutust kanda ei saa, või neid lihtsalt ekspluateerida, näiteks tasuta tööna valimiskampaaniates ja muudes parteiorjuse erivormides.
Ideoloogiliselt kaaperdatud
Erakonnad on tänaseni vältinud oma noortekogude deklareerimist sidusorganisatsioonina, milleks neid erakonnaseadus tegelikult kohustab. Seetõttu pole avalikkusele teada, mil moel neid rahastatakse ning mida alaealiste liikmetega tegelikult ette võetakse olgu ajupesu või orjatöö vormis. Noortekogudesse võib kuuluda kuni 30-aastaseks saamiseni ning selge ju, et parteiliste noortejuhtide töö tulemuslikkust ja erakondliku karjääri võimalusi mõõdetakse partei peakorteris selle järgi, kui palju hästi pestud ja kuulekat või koguni fanaatilist järelkasvu nad on tootnud.