Juba praegu paistab Eesti Euroopas silma akadeemilise personali suhteliselt kõrge vanusega.
Lühike resolutsioon on, et raha on süsteemist puudu. Sisuliselt on kõrgkoolide rahastamine SKP suhtes viimased kümme aastat langenud – 2008. aastal oli see 0,7 protsenti, kuid sel aastal 0,61 protsenti SKPst. Kõrgharidusreformi läbiviimise järgselt on riik täiendavalt kompenseerinud küll õppemaksu kaotamisest tekkinud tühimikku, kuid praeguseks on kõrgkoolid siiski olukorras, kus vahendeid ei ole piisavalt.
Tasulise õppe taastamine ei ole lahendus
Ülikoolide rahanappuse valguses on käidud välja mõte taastada tasuline õpe. Minna aga tagasi süsteemi juurde, mille aastate eest ära muutsime, ei ole mõistlik. Ehkki see võib tunduda ahvatlev ja lihtne lahendus, kaasneksid sellega samad probleemid, mis toona sundisid süsteemi muutma.
Õppe ebaühtlane kvaliteet, mis kaasnes madalama sisseastumise lävendiga tasuliste kohtadega, ei ole midagi, mille juurde tagasi pöörduda. Omaette väärtus on kõrgharidusele ligipääs, mis tudengkonna ning eestlaste harituse perspektiivist on ülioluline – sotsiaalmajanduslik taust ei tohi saada takistuseks kõrgema hariduse omandamisel.
Õpihimuliste ning võimekate inimeste jaoks peab riik looma piisavad võimalused kõrghariduse omandamiseks ning lisaraha peaks tulema eelkõige riigilt. Arusaadavalt vajavad ülikoolid ka kindlust, et rahaline süst, mida haridus- ja teadusministeerium riigieelarvest taotleb, ei oleks ühekordne. Rahastamise mehhanism peab olema jätkusuutlik ka tulevikus, et viie või kümne aasta pärast ei oleks me taas samas seisus.