Koos enamlastega lahkusid sakslaste eest Venemaale Georg Lurich ja Aleksander Aberg – kaks meie maailmakuulsate raskejõustiklaste kolmikust, mille kolmas liige Georg Hakenschmidt polnud isa poolt isegi mitte balti-, vaid riigisakslane, ema poolt aga pigem rannarootslane, kuid ise pidas end kogu elu eestlaseks. Neil päevil reklaamitakse Enn Kunila maalikollektsiooni väljapanekut Tallinna raekojas selle tunnustöö, Paul Burmani maaliga «Raekoja plats» (1916), ent kui paljud mäletavad, et nii tema kui ka tema rohkem arhitektina tuntud vend Karl Burman vanem polnud sünnilt eestlased, vaid sakslased? Raske isegi öelda, mida nad ise enda kohta arvasid, kuid suguvõsa järgmised põlvkonnad olid ja on igal juhul eestlased. Hilisem pikaajaline Eesti ratsaväe inspektor kolonel parun Arthur von Buxhoeveden, piiskop Alberti ühe venna järeltulija, rääkis ka saksa keelt saarlase aktsendiga ja kirjutas juba tsaariajal ankeeti, et on eestlane...
Eelnev jutt viitaks nagu sellele, et Eesti iseseisvumine oli loomulik asjakäik. Nii näeb seda ka nii-öelda suur isamaaline narratiiv, mille järgi oli eestlaste eelnenud ajalugu alaline võitlus ja areng omariikluse eest ja poole, milleks nüüd lõpuks valmis oldi. Küpseti. Rahvuslikust enesemääramisest tulenev õigus iseseisvusele õnnestus nüüd soodsal hetkel lihtsalt realiseerida, ent kui seda võimalust polekski siis ära kasutada suudetud, tehtuks seda kunagi hiljem ja – nagu väljendus minu üliõpilasaegadel üks tollaseid ajalooprofessoreid – «oleks see saadud ehk väärikamatest kätest» kui enamlased, kellega tuli Tartu rahu sõlmida.