Kas tahame tänastelt ja homsetelt lastelt võtta ära pingutusega saavutatud tulemuse rõõmu ja pakkuda neile vaid kiireid ja mugavaid lahendusi? Seda ei tohi teha, sest pingutus viib sihile ja elus sihitult ekslevad (tuleviku)noored ei saa kindlasti haridussüsteemi õilsam eesmärk olla.
Vähem aega, vähem ülesandeid?
Kui jälgida tänapäeva ühiskonna ootusi ja vajadusi, siis vajalike isikuomaduste kujundamine eeldab tööd ka väljaspool kooli. Kui kodutööde eesmärk on toetada individuaalsest eripärast lähtuvat süvenemist, aja planeerimist ning tööoskuse kujunemist, siis millega seda asendada?
Ühelt poolt on ju arusaadav, et kodutöödega liialdades kaob õpitu omandamiseks vajalik hingetõmbepaus, mis mõjutab kindlasti ka koolirõõmu ja lapse (vaimset) tervist; samas on tööharjumuse kujundamine, enesejuhtimine ning probleemilahendusoskus vajalikud pädevused, mille kujunemine-arenemine toetust vajavad. Seega on oluline eristada kodutööde mahu tasakaalustamist ja sisu tähendusrikkamaks muutmist täieliku kaotamise ja riikliku keelustamise soovist.
Kui kodus ei tohi enam õppida – väga võõrastav (ja isegi hirmutav) on sellist riiklikku poliitilist korraldust muidugi ette kujutada, siis tuleb õppida rohkem koolis ja see muudab koolipäeva veelgi intensiivsemaks.
Kui aega ülesannete täitmiseks on vähem, peab ka ülesandeid vähem olema ehk siis tõstatub õppematerjalide ja õppekavade teema.
Kui kodus ei tohi enam õppida – väga võõrastav (ja isegi hirmutav) on sellist riiklikku poliitilist korraldust muidugi ette kujutada, siis tuleb õppida rohkem koolis ja see muudab koolipäeva veelgi intensiivsemaks. Kui koolipäev on intensiivsem, on vaja võimaldada rohkem liikumist, rohkem vaheldusrikkust, rohkem iga õpilase valikuid ja vastutust, seda kõike toetavat mugavamat keskkonda.
Selleks omakorda on lisaks täiendavale riiklikule rahastusele vaja kooli kui arenevat organisatsiooni, mis eeldab visiooniga võimekaid juhte ning professionaalseid pühendunud õpetajaid. See omakorda eeldab motivatsioonipakette ja toetusmehhanisme. See jälle omakorda eeldab sisulist ja süsteemset strateegilist ja mitte niivõrd poliitilist juhtimist nii riiklikul kui ka kohalikul tasandil. See eeldab arutelusid haridusmaastikul ja mitte ainult meedias. Selleks on vaja koostööd, tõendusmaterjale, ühist eesmärki, sisulist arutelu, tervikpildi tajumist ning terviklahenduste pakkumise julgust ja oskust.
Seniks soovitus haridusministrile: veidi rohkem põhjalikke arutelusid ja sisulist koostööd haridusmaastiku ekspertidega tuleb kindlasti kasuks!